З'ясовано, що художня обробка дерева та різьблення іконостасів Чернігова
зазначеного періоду спеціально ще не розглядались. Вивчення цієї галузі мистецтва
набуває особливої актуальності. Спираючись на пам'ятки мистецтва і праці
попередніх дослідників необхідно розглянути творчість чернігівських майстрів
у взаєминах з митцями інших міст і країн. Різьблення на дереві того часу
являло важливу і доволі широку галузь мистецтва. Різьбленням оздоблювали
архітектурні споруди, різні речі, предмети церковного вжитку, транспортні
засоби, музичні інструменти, дитячі іграшки, форми для пряників і кахлів, дошки
для вибійки. Окрему галузь являло різьблення іконостасів чернігівських храмів.
До наших днів переважна більшість творів не збереглася і відома лише за
фотографіями. У Чернігові тоді сформувався важливий осередок різьбярства.
Його виконували «сницарі», які спеціалізувались на цій роботі. До наших днів
вони не збереглися. Деякі з них відомі лише за світлинами. Іконостас Успенського
собору чернігівського Єлецького монастиря 1672–1676 рр. продовжив у
композиції та іконографії традиції попередніх століть, які виразно виявились
в іконостасі Успенського собору Києво-Печерської лаври кінця ХVІ ст. У
композиції та різьбленні поєднались риси Ренесансу та бароко. Він близький до
ряду іконостасів в Україні, Росії та Білорусі. Різьба царських воріт з чернігівської
Катерининської церкви та Троїцького собору засвідчили переважання барокових рис. Окремо в своїй одиничності виділялись невеликі іконостаси Яківського храму Єлецького монастиря та Введенської церкви Троїцько-Іллінського монастиря в Чернігові. Світлини, що збереглися до наших днів, теж засвідчують наявність особливостей, характерних для бароко.
It has been found that the artistic treatment of wood and the carving of iconostases
of Chernihiv during this period have not been specifically considered. The study of this
field of art is of particular relevance. Drawing on the monuments of art and work of
previous researchers, it is necessary to consider the creativity of the Chernihiv masters
in their relations with artists of other cities and countries. Wood carving of that time was
an important and quite wide area of art. The carvings were decorated with architectural
structures, various things, objects of church use, vehicles, musical instruments, toys,
forms for gingerbread and tile, boards for punching. A separate branch was the carving
of iconostases of Chernihiv temples. To date, the vast majority of works have not been
preserved and are known only by photographs. An important center of carving was
formed in Chernihiv at that time. It was performed by «snitchists» who specialized in
this work. They are not preserved for our day. Some of them are known only by photos.
The iconostasis of the Assumption Cathedral of the Chernihiv Yelets Monastery of 1672–
1676 continued in the compositions and iconography of the traditions of the previous
centuries, which clearly appeared in the iconostasis of the Assumption Cathedral of
the Kyiv-Pechersk Lavra at the end of the 16th century. The composition and carvings
combine the features of the Renaissance and the Baroque. It is close to a number of
iconostases in Ukraine, Russia and Belarus. The carving of the royal gates from the
Chernihiv Catherine Church and Trinity Cathedral testified to the predominance of
Baroque features. The small iconostases of the Yakiv Temple of the Yelets Monastery
and the Vvedenskaya Church of the Trinity-Elias Monastery in Chernihiv stood out in
their individuality. Photographs preserved to this day also testify to the peculiarities of
the baroque.