The article defines the initial conceptual provisions of budget federalism in interaction with budgetary centralism in the order of the problem statement.
The main ideas and plans of pilot project «State regulation of regional human development in the administrative region» (on the example of Khmelnitsky region) are revealed.
The rights and responsibilities (main powers) of the regional state administrations and the regional councils in regulating the volume and structure of local budgets for financing the components of the Regional Human Development Index are considered.
The financial self-sufficiency of regional and local authorities, local governments and united territorial communities is regulated by expenditure powers within the limits of fiscal revenues to local budgets.
The ratios of budget funds of local and state levels in the Consolidated Budget of Ukraine, which are built on the basis of harmonious proportions of the «Golden Intersection», are considered.
It is proposed that direct budget transfers should be carried out in accordance with the norms of financial provision of social standards for human development. Budgetary federalism in a unitary state is to regulate such scales of the financial self-sufficiency of regional authorities and local governments to assess and forecast the sources and volumes of local finances on the basis of budget and fiscal decentralization of revenues, which are determined based on expenditure powers in socio-economic development.
У статті в порядку постановки проблеми визначено вихідні концептуальні положення бюджетного федералізму у взаємодії з бюджетним централізмом.
Розкрито основні ідеї й задуми проведення пілотного проекту «Державне регулювання регіонального людського розвитку в адміністративній області» (на прикладі Хмельниччини).
Розглянуто права та відповідальність (основні повноваження) обласних державних адміністрацій та обласних рад у регулюванні обсягів і структури місцевих бюджетів на фінансування складових Індексу регіонального людського розвитку.
Фінансову самодостатність регіональних та місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування та об’єднаних територіальних громад регламентовано видатковими повноваженнями в межах фіскальних надходжень до місцевих бюджетів.
Розглянуто співвідношення бюджетних коштів місцевого і державного рівнів у Зведеному бюджеті України, які будуються на основі гармонійних пропорцій «Золотого перетину».
Прямі бюджетні трансферти пропонується здійснювати за нормативами фінансового забезпечення соціальних стандартів на людський розвиток.
Бюджетний федералізм в унітарній державі полягає в регламентації таких масштабів фінансової самодостатності органів регіональної влади та місцевого самоврядування щодо оцінки та прогнозних розрахунків джерел і обсягів місцевих фінансів на основі бюджетно-фіскальної децентралізації за доходами, які визначено, виходячи з видаткових повноважень у соціально-економічному розвитку.
В статье в порядке постановки проблемы определены исходные концептуальные положения бюджетного федерализма во взаимодействии с бюджетным централизмом.
Раскрыты основные идеи и замыслы проведения пилотного проекта «Государственное регулирование регионального человеческого развития в административной области» (в примере Хмельницкой).
Рассмотрены права и ответственность (основные полномочия) областных государственных администраций и областных советов в регулировании объемов и структуры местных бюджетов на финансирование составляющих Индекса регионального человеческого развития.
Финансовая самодостаточность региональных и местных органов власти, органов местного самоуправления и объединенных территориальных общин регламентирована расходными полномочиями в пределах фискальных поступлений в местные бюджеты.
Рассмотрены соотношения бюджетных средств местного и государственного уровней в сводном бюджете Украины, которые строятся на основе гармоничных пропорций «Золотого сечения».
Прямые бюджетные трансферты предлагается осуществлять по нормативам финансового обеспечения социальных стандартов на развитие общества.
Бюджетный федерализм в унитарном государстве заключается в регламентации таких масштабов финансовой самодостаточности органов региональной власти и местного самоуправления по оценке и прогнозным расчетам источников и объемов местных финансов на основе бюджетно-фискальной децентрализации по доходам, которые определены, исходя из расходных полномочий в социально-экономическом развитии.