У контексті підписання Угоди про асоціацію з ЄС висвітлено актуальність питань вартісної оцінки імплементації екологічних ди-
ректив в Україні. Такі оцінки є передумовою фінансового аналізу потреб у коштах і джерел їх отримання. Досліджено методологічний
інструментарій обчислення вартісних показників, що має забезпечити отримання релевантних та вірогідних оцінок. Розглянуто склад
і категорії витрат, основні методи оціночних розрахунків та особливості їх застосування. Узагальнено європейський досвід у зазначеній
сфері. Здійснено аналіз національного контексту питання.
У зв’язку з підписанням Угоди про асоціацію з ЄС в Україні актуалізувалось питання вартісної оцінки імплементації європейських
директив. Серед відповідних завдань на одному з перших місць постало дотримання екологічних стандартів. У цій сфері обсяги фінансових
ресурсів на імплементацію норм ЄС є очікувано одними з найбільш вагомих.
Проект Угоди про асоціацію України з ЄС у тій частині, що стосується природоохоронних законодавчих документів, налічує 26 ди-
ректив і 3 регламенти, що підлягають імплементації. Строки імплементації становлять від 2-3 до 5-6 років (в окремих положеннях
директив до 8-10 років) з моменту набрання чинності Угодою. При цьому переважна більшість документів має бути імплементована
протягом 2-3 років. Неодмінною складовою планів імплементації є вартісні показники, на основі яких має аналізуватися забезпеченість
фінансовими ресурсами інвестиційних потреб.
Проведення вартісних оцінок імплементації законодавства ЄС має ґрунтуватись на використанні певного стандартизованого ін-
струментарію. Така інформація може бути релевантною та вірогідною лише за умови, що вона отримується за заздалегідь визначеною
методологією. Без відповідної основи ми будемо приречені на суперечливі та незіставні між собою оцінки, які надалі можуть бути ви-
користані зі спекулятивними цілями.
Обумовлюється застосування методичних підходів, заснованих: на макроекономічних порівняннях з іншими країнами; на викорис-
танні показників витрат, віднесених на одиницю робіт, послуг тощо; на розробці локальних (територіальних) моделей; на спеціально
створених програмних продуктах тощо.
Перенесення правових норм ЄС, зафіксованих у директивах і регламентах, на вітчизняний ґрунт – у практику природоохоронного
регулювання – є складним багатостадійним процесом. Він відповідно включає цілий комплекс витрат, починаючи з категорії адміністра-
тивних, що здійснюються на різних рівнях управління, і закінчуючи капітальними та операційними, що здійснюються у виробничий сфері.
Процес починається з юридичного аналізу відповідності законодавства та з транспозиції – перенесення правових норм у законодавство
України. Далі він переходить у стадію планування й організації робіт, забезпечення координації зусиль центральних і місцевих органів
виконавчої влади, кадрове, інформаційне й фінансове супроводження, здійснення контрольних функцій на всіх стадіях та моніторингу.
Визначальна роль у формуванні інвестиційної імплементації належить збалансуванню джерел фінансування. Серед них насамперед
мають бути оцінені можливості державного й місцевого бюджетів. Їх складовою є кошти підприємств, гранти, позики, допомога між-
народних фондів та інші надходження. За досвідом країн Центральної та Східної Європи, які здійснювали імплементацію законодавства
ЄС, цей процес отримував вагому фінансову підтримку з різних фондів ЄС, у тому числі структурних. Щодо України така допомога прямо
не передбачена (крім технічної), однак і не виключена.
It is proven the urgency of cost estimation of the ecological directives implementation in Ukraine in the context of the EU Association Agreement
signing. Such assessments are the precondition of financial analysis of financing requirements and their sources. In is investigated the methodological
tools of calculating the cost indicators which is to ensure getting of relevant and credible assessments. It is examined the composition and classes
of costs, the main methods of assessment calculation and the peculiarities of their application. The European experience in the above-mentioned
sector is generalized.
Due to signing of EU-Ukraine Association Agreement, the question of cost estimation of the European directives’ implementation is relevant. One of
the main aims is commitment to ecological standards. The financial resources to implement the EU standards are expected to be of considerable amount.
EU-Ukraine Association Agreement project in its part concerning nature protection legislation comprises 26 directives and 3 regulations which
are to be implemented. The terms of implementation start from 2-3 up to 5-6 years (in some directives regulation – up to 8-10 years) on the entry
into force of the Agreement. The cost indicators are the integral part of the implementation plans, on the basis of which it is necessary to analyse the
investment requirements’ financial resource capacity.
The cost estimation of the European Union Regulations is to be based on using of certain standardized tools. Such information may be relevant
and credible only being obtained by pre-determined methodology. Having no appropriate basis we will stumble upon controversial and disparate
estimations, which can later be used with speculative purposes.
It is grounded the application of methodological approaches based on macroeconomic comparison with other countries’ experience; using unit
labour cost; development of local (territorial) models, specially made software and some others.
The implementation of the EU Regulations and Directives to the national nature protection is a complicated multistage process. Respectively, is
includes a number of expenditures, beginning with administrative costs on the different levels of management, and finishing with capital and operating
costs within the production sphere. The process starts from legal analysis on legislation conformity and transposition – transferring of legal regulation
to Ukrainian legislation. Hereafter, it passes to the stage of work planning and management, providing of coordination among central and regional
bodies of executive power, professional informational and financial support, realization of audit functions on all stages, and, finally, monitoring.
The crucial role in forming the investment implementation is up to balancing of financing sources. Primarily, they are to be estimated capacities
of the state and local budgets. Secondly, they are enterprises’ assets, grants, loans, international funds benefit and other incomings. Based on the
experience of the Central and East European countries having implemented the EU Regulations, this process received benefits from different EU
funds, including structural ones. As far as it concerns Ukraine, such assistance is not expressly provided (except for technical one), but is within
the bounds of possibility