У статті простежено, як у романі “adibas” грузинського письменника Зази Бурчуладзе показані
образи сучасного світу; сучасної людини, для якої різноманітні ґаджети – це протези, розширення
її тіла (за М. Маклюеном); війни (реальної і гіперреальної); нео-війни (У. Еко), трансльованої
он-лайн, супроводжуваної тероризмом тощо. Авторка проводить паралелі між проблемами,
змальованими в романі, і поглядами М. Маклюена, Ж. Бодріяра, У. Еко на реальність, медіа,
private life.
The article deals with the novel “Adibas” by a contemporary Georgian writer Zaza Burchuladze.
Special attention is paid to the images of the up to date world, a contemporary human being for whom
various gadgets serve as the prosthetic extensions of his/her body (acc. M. McLuhan), the war (real
and hyperreal), neo war (U. Eco) which is continuously covered in live broadcasts and accompanied
by terrorism etc. The author of the article draws parallels between the problems depicted in the novel
and M. McLuhan’s, J. Baudrillard’s, U. Eco’s views of reality, media, and private life.
В статье речь идет о романе “adibas” (2009) современного
грузинского писателя Зазы Бурчуладзе. В данном произведении
показаны образы современного мира; современного человека,
для которого различные гаджеты служат протезами,
расширениями его тела (в понимании М. Маклюэна);
войны (реальной и гиперреальной); нео-войны (вслед
за У. Эко), транслированной он-лайн, сопровождаемой
терроризмом и т.п. Автор проводит параллели между
проблемами, описанными в романе, и взглядами М. Маклюэна,
Ж. Бодрияра, У. Эко на реальность, медиа, private life.