У статті на матеріалі новели “Камінний хрест” українського письменника-модерніста
В. Стефаника висвітлено ефективність застосування різноманітного арсеналу кінематографічних
прийомів (мізансцена, план, кадр, ракурс, монтаж, кіноефект) для моделювання складного
психосвіту українця, формування концепції твору, увиразнення рис модерністського прозописьма.
Художня самобутність “Камінного хреста” В. Стефаника осмислюється в інтермедіальному
дискурсі.
Basing on the novel “The Stone Cross” by Ukrainian modernist writer Vasyl Stefanyk, the paper
studies the effectiveness of various cinematographic devices (mise-en-scènes, long and close
shots, frames, foreshortening, montage, the effects of moving picture, etc.) in modeling the complex
psychological profiles of Ukrainian characters, developing the concept of novel and emphasizing the
basic features of modernist prose writing. The originality of Stefanyk’s “The Stone Cross” is shown
here against the backdrop of intermedial discourse.
В статье на материале новеллы “Каменный крест”
украинского писателя-модерниста В. Стефаника
исследуется эффективность применения
разнообразного арсенала кинематографических
приемов (мизансцена, план, кадр, ракурс, монтаж,
киноэффект) для моделирования сложного психомира
украинца, формирования концепции произведения,
выразительности черт модернистского прозописьма.
Художественная самобытность “Каменного креста”
В. Стефаника осмысливается в интермедиальном
дискурсе.