На підставі системної класифікації топологій суднових енергетичних установок (СЕУ) комбінованих пропульсивних
комплексів (КПК) були систематизовані основні переваги і недоліки СЕУ КПК в залежності від топології системи
розподілення енергії. Були отримані характеристики процесів передачі потужності у СЕУ КПК і системах енергопостачання, і їх стратегій контролю з точки зору підвищення ефективності та усунення зазначених недоліків. Удосконалено математичний апарат для проведення досліджень з точки зору розробки методів проектування і управління
гібридними СЕУ КПК зі скороченням споживання палива, викидів у довкілля і підвищенні ремонтопридатності, маневреності і рівня комфорту. Розроблений метод дає можливість ітераційної оптимізації параметрів СЕУ КПК, що
дозволяє використовувати його як засіб інтелектуального проектування, результатом застосування якого є вдосконалені експлуатаційні характеристики СЕУ КПК.
На основании системной классификации топологий судовых энергетических установок (СЭУ) комбинированных пропульсивних комплексов (КПК) были систематизированы основные преимущества и недостатки СЭУ КПК в зависимости от топологии системы управления распределением энергии. Были получены характеристики процессов передачи
мощности в СЭУ КПК и системах энергоснабжения, и их стратегий контроля с точки зрения повышения эффективности и устранения указанных недостатков. Усовершенствован математический аппарат для проведения исследований с точки зрения разработки методов проектирования и управления гибридными СЭУ КПК с сокращением потребления топлива, выбросов в окружающую среду и повышении ремонтопригодности, маневренности и уровня комфорта. Разработанный метод дает возможность итерационной оптимизации параметров СЭУ КПК, что позволяет
использовать его как средство интеллектуального проектирования, результатом применения которого является
усовершенствованные эксплуатационные характеристики СЭУ КПК.
Purpose. Efficiency of hybrid ships power plants (SPP)
combined propulsion complexes (CPC) by various criteria for
energy management systems strategies. Methodology. Based
on the classification system topologies SPP CPC for
mechanical, electrical and hybrid types of motors schematic
diagrams of management strategies for the criterion of
minimum power consumption are defined. Changing the
technical component of the traditional approach to building
hybrid ships electric power systems (SEPS) SPP CPC the
principle of modifying the structure of SEPS is applied with
the integration of additional static alternative power source as
dynamic reserve, which allowed to meet modern requirements
for energy efficiency, levels of vibration, noise and
degradation effects produced to SPP CPC, in all areas of the
energy for the transfer of power from energy to propellers.
Modeling of power transmission of energy to propellers in
MatLab/Simulink is conducted, using blocks of optimization
library and definition of identity markers. Results. Major
advantages and disadvantages SPP CPC depending on the
topology of energy distribution systems are determined.
According to the chosen structure system electricity
characteristics were obtained in the process of power
transmission SPP CPC and power systems and their control
strategies in terms of increased efficiency and eliminate these
drawbacks. And finally, mathematical apparatus for research
in terms of the development of methods for designing and
managing SPP hybrid CPC to reduced fuel consumption,
emissions into the environment and improving maintainability,
flexibility and comfort level are improved. Originality. The
methodology for improving SPP CPC implementation by
developing methods of identification markers mutually
influencing processes in SPP CPC and the development of
implementing these methods of settlement and information
systems. Practical value. The method enables iterative
optimization parameters SPP CPC, it can be used as a means
of intelligent design, which is the result of the application of
improved performance SPP CPC.