На железных дорогах Украины в последнее пятилетие производится укладка высокопрочных рельсов нового поколения типа Р65 марки стали К76Ф производства комбината ПАО «МК «Азовсталь», а также высокопрочных рельсов типа Р65 марки стали 76Ф производства РФ с их сваркой в бесстыковые пути. В ИЭС проведены всесторонние исследования свариваемости этих рельсов контактным способом с целью разработки промышленных технологий их сварки. При сварке всех исследованных партий высокопрочных рельсов требуемые показатели механических свойств сварных соединений получены на режимах сварки, отличающихся низким энерговложением, в 1,5...2,0 меньше, чем при сварке рельсов предыдущих поколений. Разработана технология сварки пульсирующим оплавлением, обеспечивающая высококонцентрированный нагрев и формирование качественных соединений высокопрочных рельсов различного производства, также разработано новое поколение машин для контактной сварки высокопрочных рельсов в стационарных и полевых условиях.
Over the recent five years, the high-strength rails of the new generation of type R65 of steel grade K76F of the production of the plant «MK Azovstal» as well as high-strength rails of type R65 of steel grade 76F of Russian production with their welding in continuous welded track are more and more often laid at the railroads of Ukraine. At the E.O. Paton Electric Welding Institute the comprehensive investigations of weldability of these rails were carried out using flash-butt method with the aim of development of industrial technologies. In welding of all the investigated batches of high-strength rails the required values of mechanical properties of welded joints were obtained at welding modes, characterizing by energy input 1.5–2 times lower than that in welding of rails of previous generations. The welding technology using pulsed flashing was developed providing a highly-concentrated heating and formation of quality joints of high-strength rails of different production, as well as the new generation of machines for flash-butt welding of high-strength rails under the stationary and field conditions was developed.