The purpose of this study was to perform a feature extraction of sleep and lifecycle characteristics among watch-keepers involved in marine accidents and incidents. A questionnaire that included attributes of the watch-keeper, amount of sleep, problems related to sleep, fatigue, feeling hiyari-hatto incidents, and the Epworth sleepiness scale (ESS) was administered to a sample of 7,750 watch-keepers (response rate - 21.3%). Watch:keepers have problems related to sleep, such as “once a month or more awaking while sleeping and cannot sleep afterwards”, “once a month or more awaking too early in the morning and cannot sleep afterwards”, “I have been told by my family and colleagues that I snore”, and “I had my breathing stopped while sleeping”. Some watchkeepers indicated “once a month or more feeling hiyari-hatto incidents” The analysis of cargo ships and tankers revealed there was a notable relationship between the situation of “once a month or more feeling hiyari-hatto incidents” and the influence of each “frequency of interrupted sleep”, “sleep delay”, “frequency of interrupted sleep” and ”early morning sleeplessness”. These results suggest that watch-keeper of each ship have problems related to sleep due to sleep and lifecycle characteristics.
Проведено аналіз основних особливостей режиму праці, обумовлених несенням вахт на судах різних типів (суховантажі, танкери, прогулянкові судна та ін) за даними анкетування 7750 моряків. Встановлено, що вахтові офіцери відзначають наявність проблем, пов'язаних з різними видами порушень сну (недостатнє загальний час сну за добу, порушення регулярності у наданні часу для сну, позбавлення сну під час вантажних операцій, переривчастий сон та ін.) Показано наявність достовірної взаємозв'язку між характером сну і частотою інцидентів, що призводять до аварійності на флоті.
Проведен анализ основных особенностей режима труда, обусловленных несением вахт на судах различных типов (сухогрузы, танкеры, прогулочные суда и др.) по данным анкетирования 7750 моряков. Установлено, что вахтенные офицеры отмечают наличие проблем, связанных с различными видами нарушений сна (недостаточное общее время сна за сутки, нарушение регулярности в предоставлении времени для сна, лишение сна во время грузовых операций, прерывистый сон и др.). Показано наличие достоверной взаимосвязи между характером сна и частотой инцидентов, приводящих к аварийности на флоте.