Проанализирована история исследований гидродинамики взвесенесущих потоков, возникновения и становления отечественных школ гидродинамики гидросмесей, а также основные их научные результаты. Каждая из научных школ предопределялась и обуславливалась близостью крупных горнодобывающих и гидротехнических регионов, а также наличием высших учебных заведений и проектных институтов соответствующего профиля. Предпринята попытка сформулировать актуальные задачи и наметить перспективные направления развития гидродинамики взвесенесущих потоков как науки, относящейся к области фундаментальных и прикладных знаний. Сформулировано новое направление развития прикладного аспекта гидродинамики взвесенесущих потоков – создание технологий разработки техногенных месторождений, добычи и транспортировки техногенных россыпей из эксплуатируемых искусственных хранилищ отходов, выемка техногенных полезных ископаемых после завершения эксплуатации хранилища.
Проаналізована історія досліджень гідродинаміки потоків, які несуть взвісь, виникнення та становлення вітчизняних шкіл гідродинаміки гідросумішей, а також головні їх наукові результати. Виникнення та становлення кожної з наукових шкіл теорії потоків, що несуть взвісь, полягало та обумовлювалось близькістю великих гірничодобувних та гідротехнічних регіонів, наявністю вищих навчальних закладів та проектних інститутів відповідного напрямку. Здійснено спробу сформулювати актуальні завдання та зазначити перспективні напрямки розвитку гідродинаміки потоків, що несуть взвісь, як науки, яка відноситься до галузі фундаментальних та прикладних знань. Сформульовано новий напрямок розвитку прикладного аспекту гідродинаміки потоків, що несуть взвісь, - створення технологій розробки техногенних родовищ, видобутку та транспортування техногенних розсипів із штучних сховищ відходів, які експлуатуються, виймання техногенних корисних копалин після завершення експлуатації сховищ.
History of researches of the slurry-carrying flows hydrodynamics, origin and formation of domestic schools of the slurry hydrodynamics and their basic scientific results are analyzed. Formation of each scientific school was predetermined by closeness to the large mineralmining and hydrotechnical regions, higher educational establishments and designing institutes of appropriate profile. An attempt was undertaken to formulate the key actual tasks and future-oriented directions of development of the slurry-carrying flow hydrodynamics as a science referred to the fundamental and applied knowledge. A new applied direction of development of the slurry-carrying flow hydro-dynamics is set forth: to create technologies for man-made deposit mining, and to extract and transport minerals from the active and closed man-made waste storage.