Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Вдосконалення концепції відмовостійкого керування повітряним судном

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Комар, М.М.
dc.date.accessioned 2018-04-07T17:54:46Z
dc.date.available 2018-04-07T17:54:46Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Вдосконалення концепції відмовостійкого керування повітряним судном / М.М. Комар // Управляющие системы и машины. — 2017. — № 5. — С. 75-85. — Бібліогр.: 9 назв. — укр, рос. uk_UA
dc.identifier.issn 0130-5395
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/131968
dc.description.abstract Показано результати комп'ютерного моделювання методу компенсації наслідків відмов системи автоматичного керування повітряним судном під час польоту. Розглянуто підхід, заснований на методах теорії абсолютної нелінійної інваріантності і розробку систем автоматичного керування повітряним судном з використанням теорії абсолютної інваріантності, яка дозволить реалізувати ефективний метод керування повітряним судном. uk_UA
dc.description.abstract Показаны результаты компьютерного моделирования метода компенсации последствий отказов системы автоматического управления воздушным судном во время полета. Рассмотрены подход, основанный на методах теории абсолютной нелинейной инвариантности, и разработка систем автоматического управления воздушным судном с использованием теории абсолютной инвариантности, что позволит реализовать эффективный метод управления судном. uk_UA
dc.description.abstract Purpose: The aim of this study is to demonstrate the results of computer simulation of the method for compensating the effects of the aircraft automatic control system failures during the flight. Methods: An approach is based on the methods of theory of absolute nonlinear invariance. Results: The simulation results of the horizontal stabilizer failure compensation are presented. The accident and fatality statistics from 2008 to 2016 are offered. The concept of aircraft fault tolerant control is described. Discussion: The use of the reconfiguration of the aircraft control system to guarantee its survivability during the flight is a perspective direction. However, the development of the concept of the aircraft motion control using the theory of absolute invariance allows to implement an effective developed aircraft control method that has more advantages compared with the existing methods. Conclusion: The method provides compensation for the consequences of the aerodynamic control system failures within the existing aerodynamic and functional capabilities of the aircraft, which ensures passengers comfort during the flight, reduces the load on the crew, which in its turn decreases the impact of the human factor on the flight safety in general. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.language.iso ru
dc.publisher Міжнародний науково-навчальний центр інформаційних технологій і систем НАН та МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Управляющие системы и машины
dc.subject Применения (опыт разработки и внедрения информационных технологий) uk_UA
dc.title Вдосконалення концепції відмовостійкого керування повітряним судном uk_UA
dc.title.alternative Усовершенствование концепции отказоустойчивого управления воздушным судном uk_UA
dc.title.alternative The Concept of the Aircraft Fault-Tolerant Control Improvement uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 681.513.6


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис