Розглянуто питання необхідності створення нової перспективної системи керування безпілотними літальними апаратами і розроблення методів її інтелектуалізації. Запропоновано ідеї застосування теорії інваріантності та автономності для синтезу перспективних систем керування, а також ряд методів для забезпечення високого рівня їх інтелектуалізації. Запропоновано підхід до вирішення завдання, оснований на теорії високоточного дистанційного керування динамічними об'єктами, а також на комплексній взаємодії методів теорії автономності, адаптивного керування та інтелектуалізації процесів керування динамічними об'єктами.
Рассмотрен вопрос необходимости создания новой перспективной системы управления беспилотными летательными аппаратами и разработки методов ее интеллектуализации. Предложены идеи применения теории инвариантности и автономности для синтеза перспективных систем управления, а также ряд методов для обеспечения высокого уровня их интеллектуализации. Предложен подход к решению задачи основанный на теории высокоточного дистанционного управления динамическими объектами, а также на комплексном взаимодействии методов теории автономности, адаптивного управления и интеллектуализации процессов управления динамическими объектами.
The purpose of the article is to solve the issues of the development of the control system of UAV and to provide a number of measures aimed to ensuring its intellectualization. The approach considered in the article is based on the theory of high-precision remote control of dynamic objects and on the complex interaction of methods of theory of invariance, adaptive control and intellectualization of processes of UAV control. Results. The development and implementation of control algorithms using functional program modules written in modern high-level programming languages in the computer environment based on microprocessors with a computing power sufficient to implement these algorithms in the form of a unified hardware and software complex of the integrated avionics. The expansion of the range of functional capabilities of UAV control system that is offered to supplement the developed channels and algorithms of autopilot by the methods of intellectualization. Conclusions. It is shown that combining the developed control laws for UAV autopilot into a unified hardware and software complex of integrated avionics and supplementing them with the proposed components of intellectualization will create a synergy effect and ensure the effectiveness and sustainability of the process of controlling the motion of the UAV.