Решена задача выбора оптимальной последовательности применения способов повышения статической устойчивости узлов нагрузки с асинхронными двигателями в зависимости от тяжести послеаварийного режима. В качестве способов повышения статической устойчивости рассматривались: изменение коэффициента трансформации трансформатора, регулирование тока возбуждения синхронных двигателей, регулирование перетоков реактивной мощности с помощью источника реактивной энергии, принадлежащего узлу нагрузки, и отключение неответственных потребителей. Результатом решения оптимизационной задачи многокритериального анализа является вектор наилучших альтернатив, построенный по принципу доминантности. Для определения весовых коэффициентов важности критериев был использован метод Саати.
Розв’язано задачу вибору оптимальної послідовності застосування способів підвищення статичної стійкості вузла навантаження з асинхронними двигунами в залежності від важкості післяаварійного режиму. Як способи підвищення статичної стійкості розглядалися: зміна коефіцієнта трансформації трансформатора, регулювання струму збудження синхронних двигунів, регулювання перетоку реактивної потужності за допомогою джерела реактивної енергії, що належить вузлу навантаження, і відключення невідповідальних споживачів. Результатом рішення оптимізаційної задачі багатокритеріального аналізу є вектор найкращих альтернатив, побудований за принципом домінантності. Для визначення вагових коефіцієнтів важливості критеріїв було використано метод Сааті.
The task of choice of optimum from an engineering and economic points of view sequence of application of methods of a static stability increase of load centers with asynchronous motors depending on a postemergency state heaviness is solved. As the real methods of a static stability increase the following ones were examined: change of a turn ratio of a transformer, adjusting of excitation current of synchronous motors (jacks), adjusting of reactive power flows by means of a reactive power source which belongs to a load center (capacitors battery) and disconnection of irresponsible users. A number of high-quality requirements, presented in the form of such optimization criteria as reliability, high speed, economy and minimization of a risk of a technological process violation was presented for estimation of the methods efficiency. A vector of the best alternatives created by the principle of dominance is the result of an optimization task solution of a multicriterion analysis. For determination of weighting factors of the criteria importance the method of paired comparisons (Saati method) was used.