Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Гаркуша, А. |
|
dc.date.accessioned |
2017-10-16T16:36:10Z |
|
dc.date.available |
2017-10-16T16:36:10Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
|
dc.identifier.citation |
До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові / А. Гаркуша // Сiверянський лiтопис. — 2017. — № 4. — С. 72-79. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2518-7430 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/125120 |
|
dc.description.abstract |
Стаття присвячена історії створення настінних розписів першої чверті ХІХ ст.
Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) у Чернігові, котрі є важливою складовою
сучасної храмової декорації. Приділено увагу їхнім дослідженням, аналізуються проекти розміщення сюжетів розпису. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Статья посвящена истории создания настенной живописи (первая четверть
ХІХ в.) Спасо-Преображенского собора (ХI в.) в Чернигове, являющейся важной частью современной храмовой декорации. Затрагивается также история исследования
настенных росписей, анализируются проекты размещения сюжетов. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
The article is devoted to the history of mural painting creation (The first quarter of
the nineteenth century.) Holy Transfiguration Cathedral (XI c.) In Chernihiv. These mural
painting are the part of modern interior decorations. They were created in the first quarter
of the nineteenth century. The article covers briefly the historiography of the research of the
mentioned mural painting in the second half of XIX – XX centuries.
Chernihiv Archbishop Michael (Desnytsky) headed the eparchy in 1803 — 1814. He
took the lead in creating new mural painting in Holy Transfiguration Cathedral .The work
was done under the leadership of master from Voronezh – Akim Yurinov. The dean of Holy
Transfiguration Cathedral priest Yoann Elenev became the initial project author of the
paintings. Later he had to change the original project because of financial problems. The
second version of composition was accepted to execution.
The main attention of the article is paid to the analysis of mentioned above comparative
projects. A brief summery characteristic is given to each project. Also the projects differences
in concepts and composition are examined. The author of the article supposes that the idea
of the second project was taken from the scenes in medallions of the Holy Transfiguration
Cathedral iconostasis royal gates.
The author of the article comes to the conclusion that for existing at present plan was
performed in general, though some ideas were not realized. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Сiверянський лiтопис |
|
dc.subject |
До 50-річчя Національного заповідника «Чернігів стародавній» |
uk_UA |
dc.title |
До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові |
uk_UA |
dc.title.alternative |
К вопросу о размещении сюжетов стенописи (первая четверть ХІХ в.) Спасо-Преображенского собора (XI в.) в Чернигове |
uk_UA |
dc.title.alternative |
To the question of mural painting subjects development (The first quarter of the nineteenth century.) Holy Transfiguration Cathedral (XI c.) in Chernihiv |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
75.052.046.3:271.2-523.42(477.51-25)(045)«180/184» |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті