Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Гаркуша, А.
dc.date.accessioned 2017-10-16T16:36:10Z
dc.date.available 2017-10-16T16:36:10Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові / А. Гаркуша // Сiверянський лiтопис. — 2017. — № 4. — С. 72-79. — Бібліогр.: 14 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2518-7430
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/125120
dc.description.abstract Стаття присвячена історії створення настінних розписів першої чверті ХІХ ст. Спасо-Преображенського собору (ХІ ст.) у Чернігові, котрі є важливою складовою сучасної храмової декорації. Приділено увагу їхнім дослідженням, аналізуються проекти розміщення сюжетів розпису. uk_UA
dc.description.abstract Статья посвящена истории создания настенной живописи (первая четверть ХІХ в.) Спасо-Преображенского собора (ХI в.) в Чернигове, являющейся важной частью современной храмовой декорации. Затрагивается также история исследования настенных росписей, анализируются проекты размещения сюжетов. uk_UA
dc.description.abstract The article is devoted to the history of mural painting creation (The first quarter of the nineteenth century.) Holy Transfiguration Cathedral (XI c.) In Chernihiv. These mural painting are the part of modern interior decorations. They were created in the first quarter of the nineteenth century. The article covers briefly the historiography of the research of the mentioned mural painting in the second half of XIX – XX centuries. Chernihiv Archbishop Michael (Desnytsky) headed the eparchy in 1803 — 1814. He took the lead in creating new mural painting in Holy Transfiguration Cathedral .The work was done under the leadership of master from Voronezh – Akim Yurinov. The dean of Holy Transfiguration Cathedral priest Yoann Elenev became the initial project author of the paintings. Later he had to change the original project because of financial problems. The second version of composition was accepted to execution. The main attention of the article is paid to the analysis of mentioned above comparative projects. A brief summery characteristic is given to each project. Also the projects differences in concepts and composition are examined. The author of the article supposes that the idea of the second project was taken from the scenes in medallions of the Holy Transfiguration Cathedral iconostasis royal gates. The author of the article comes to the conclusion that for existing at present plan was performed in general, though some ideas were not realized. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Сiверянський лiтопис
dc.subject До 50-річчя Національного заповідника «Чернігів стародавній» uk_UA
dc.title До питання про розміщення сюжетів стінопису (перша чверть ХІХ ст.) Спасо-Преображенського собору в Чернігові uk_UA
dc.title.alternative К вопросу о размещении сюжетов стенописи (первая четверть ХІХ в.) Спасо-Преображенского собора (XI в.) в Чернигове uk_UA
dc.title.alternative To the question of mural painting subjects development (The first quarter of the nineteenth century.) Holy Transfiguration Cathedral (XI c.) in Chernihiv uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 75.052.046.3:271.2-523.42(477.51-25)(045)«180/184»


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис