Стаття присвячена питанню підвищення ефективності функціонування вищого навчального закладу (ВНЗ) на засадах холістичного маркетингу. Предметом дослідження є теоретичні, науково-методичні та практичні засади використання маркетингового інструментарію в діяльності ВНЗ. Мета статті полягає у розробці теоретичних підходів і практичних рекомендацій щодо підвищення ефективності діяльності підприємства на засадах холістичного маркетингу. Дослідження здійснено за допомогою таких загальнонаукових прийомів і методів: аналізу та синтезу, теоретичного узагальнення, порівняльного аналізу. На основі дослідження потреб споживачів визначено напрями, що вимагають від ВНЗ як підприємства, що прагне до підвищення ефективності своєї діяльності, розробки методик і процедур маркетингової діяльності на принципах холізму. У статті запропоновано алгоритм визначення потреб різних категорій споживачів освітніх послуг, що дає можливість ВНЗ проаналізувати їх у всьому розмаїтті, знайти точки перетину інтересів груп споживачів і розробити ефективні процедури їх задоволення. В роботі акцентовано увагу на необхідності вивчення передового досвіду впровадження маркетингу в практику ВНЗ та проведено порівняльний аналіз еволюції застосування маркетингу щодо набору студентів ВНЗ США та України. У роботі визначаються напрями побудови ефективної системи внутрішнього маркетингу ВНЗ, для чого розроблено і обґрунтовано модель внутрішнього маркетингу. Запропоновано конкретні кроки по удосконаленню соціально відповідального маркетингу як невід’ємної складової маркетингової діяльності підприємства, підсистеми в системі маркетингового управління. Охарактеризовані позитивні ефекти від їх впровадження як для ВНЗ, так і для різних категорій споживачів його послуг. Визначено декілька перспективних напрямів соціальної роботи, які стануть елементами системи соціально відповідального маркетингу ВНЗ.
Статья посвящена вопросу повышения эффективности функционирования высшего учебного заведения (ВУЗ) на основе холистического маркетинга. Предметом исследования являются теоретические, научно-методические и практические основы использования маркетингового инструментария в деятельности вуза. Цель статьи заключается в разработке теоретических подходов и практических рекомендаций по повышению эффективности деятельности предприятия на основе холистического маркетинга. Исследование осуществлено с помощью таких общенаучных приемов и методов: анализа и синтеза, теоретического обобщения, сравнительного анализа. На основе исследования спроса потребителей определены направления, требующие от вуза как предприятия, стремящегося к повышению эффективности своей деятельности, разработки методик и процедур маркетинговой деятельности на принципах холизма. В статье предложен алгоритм определения спроса различных категорий потребителей образовательных услуг, что дает возможность вузам проанализировать их во всем многообразии, найти точки пересечения интересов групп потребителей и разработать эффективные процедуры их удовлетворения. В работе акцентировано внимание на необходимости изучения передового опыта внедрения маркетинга в практику вузов и проведен сравнительный анализ эволюции применения маркетинга по набору студентов вузов США и Украины. В работе определяются направления построения эффективной системы внутреннего маркетинга вуза, для чего разработана и обоснована модель внутреннего маркетинга. Предложены конкретные шаги по совершенствованию социально ответственного маркетинга как неотъемлемой составляющей маркетинговой деятельности предприятия, подсистемы в системе маркетингового управления. Охарактеризованы положительные эффекты от их внедрения как для вузов, так и для различных категорий потребителей его услуг. Определены несколько перспективных направлений социальной работы, которые станут элементами системы социально ответственного маркетинга вуза.
This article is devoted to the issue of improving the functioning of higher education institutions (HEIs) on the basis of a holistic marketing. The subject of the study is theoretical, methodological and practical principles of the use of marketing tools in universities. The purpose of the article is to develop theoretical approaches and practical recommendations to improve the effectiveness of the company on the basis of a holistic marketing. The research was conducted using the following general techniques and methods: analysis and synthesis, theoretical generalization and comparative analysis. The directions based on the research of consumer needs were determined which require from the university as an enterprise that seeks to improve the efficiency of its operations, development of techniques and procedures of marketing activities on the principles of holism. The article provides the algorithm of determining the needs of different categories of educational services consumers, which enables universities to analyze all the variety of them, to find the points of consumer groups’ interest intersection and to develop effective procedures to meet them. In this paper, attention is focused on the necessity of studying best practices of marketing implementation in the practice of universities and also comparative analysis of the evolution of the marketing application for recruitment of students to universities the USA and Ukraine was done. In this paper the directions of building an effective system of internal marketing universities are determined; the model of internal marketing was developed and proved. A concrete steps for improvement of socially responsible marketing as an integral part of the marketing of the enterprise a subsystem in the system of marketing management were offered. We characterize the positive effects of their implementation for both universities and for different categories of users of its services. A number of promising areas of social work were identified, which will become the elements of the socially responsible marketing system at university.