Досліджено та проаналізовано викладання фехтування в Університеті
Св. Володимира у період 1834–1849 рр. Висвітлено роль та місце фехтування в
системі університетської освіти. Для цього були застосовані історико-порівняльний, історико-системний та ретроспективний методи. Висновки дослідження вказують на те, що фехтування було складовим елементом системи
освіти і виконувало завдання фізичного виховання та загартування студентів.
Исследовано и проанализировано преподавания фехтования в Университете Св. Владимира в период 1834–1849 гг. Освещены роль и место фехтования в системе университетского образования. Для этого были применены
историко-сравнительный, историко-системный и ретроспективный методы.
Выводы указываю на то, что фехтование было составным элементом системы
образования и выполняло задание физического развития студентов.
The article deals with teaching of fencing in St. Vladimir University during the
1834–1849 years. The purpose of the paper is to explore and analyze the quality of
teaching fencing, teacher′s training level and also to reconstruct the timetables of
fencing lessons for that period. The role and place of fencing in the educational
university system were researched in the article. St. Vladimir University, that was
based on European educational traditions, inherited a series of subjects which
included «free arts» (fencing, dancing, music lessons and horse riding) that were
connected with traditions of noble education. Historical and comparative, historical
and systematic, retrospective methods were applied for this research. The conclusion
of this article indicates that fencing was a component of educational system and has
contributed to student′ s physical development. The unknown archived documents are used in the research.