Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Володимир Сосюра як баладист: до проблеми традиції і новаторства

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Вишняк, М.Я.
dc.date.accessioned 2016-01-27T17:17:51Z
dc.date.available 2016-01-27T17:17:51Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Володимир Сосюра як баладист: до проблеми традиції і новаторства / М.Я. Вишняк // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 277. — С. 146-149. — Бібліогр.: 13 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93450
dc.description.abstract У статті простежується, роль і місце жанру балади в повоєнній творчості В.М.Сосюри в літературному контексті, ії різновиди та художньо-індивідуальна специфіка. uk_UA
dc.description.abstract В статье прослеживается развитие, роль и место жанра баллады в послевоенном творчестве В. М. Сосюры в литературном контексте, ее разновидность и художественно- индивидуальная специфика. uk_UA
dc.description.abstract The article is dedicated to creativity of Vladimir Sosyura, Ukrainian Iyric poet, whose work is characterized by variety of genres. His particular attention is focused on the use of ballad genre, which he used at the beginning of his career, as weel as at the moments of hardships during World War II. But the poet worked particularly active in this genre during the postwar years. Using the ballad tradition of Ukrainian romantic poet and Taras Shevcenko and his own experience, Sosyura was able to create his own works of this genre that characterized by specific innovation both in form and in content. Their feature – a fusion of lyrical self-interest with the public, the assertion of universal ideals for which he sacrifices himself. Sosyura’s ballads are varied in meaningfulness. They can be divided into two main groups – the historical and heroic and social sound. Story plot of these works are usually built on general public events in which the hero is in the moment of the greatest emotional stress. Ballads of the first group created by the poet during the Civil World War II. Ballads of the second group are traditional, folk songs symbols and elements of fiction are used there. They are more romantic. These include ballads about the exploits of people in the days of sorrow and their heroic deeds in the days of peace. The basis of the last ones is facts of life. Despite the tragedy of the represented, Sosyura’s ballads include optimistic tone. They share life truthfulness, coupled with the emotional narrative. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Володимир Сосюра як баладист: до проблеми традиції і новаторства uk_UA
dc.title.alternative Владимир Сосюра как баладист: к проблеме традиции и новаторства uk_UA
dc.title.alternative Vladimir Sosiura as baladist: the issue of tradition and innovation uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2С – 144.09


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис