Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Дункевич, С.Г. |
|
dc.date.accessioned |
2016-01-25T16:54:42Z |
|
dc.date.available |
2016-01-25T16:54:42Z |
|
dc.date.issued |
2014 |
|
dc.identifier.citation |
Зрелище для всей планеты: церемонии открытия спортивных мегасобытий как креативная презентация нации / С.Г. Дункевич // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 275. — С. 116-120. — Бібліогр.: 17 назв. — рос. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
1562-0808 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93275 |
|
dc.description.abstract |
В статье охарактеризована творческая составляющая церемоний открытия летних и
зимних Олимпийских игр на рубеже XX-XXI вв. с позиций зрелищной массовой культуры. Автор
показывает, что креативность режиссеров-постановщиков церемоний открытия направлена, прежде
всего, на демонстрацию перед глобальной аудиторией социокультурных особенностей страны,
принимающей спортивное мегасобытие. Зрелищная прелюдия Олимпиады в виде церемонии открытия
призвана закрепить на международном уровне желаемый имидж страны-хозяйки игр, а также
повысить узнаваемость самых значимых национальных брендов. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті охарактеризовано творчу складову церемоній відкриття літніх і зимових
Олімпійських ігор на рубежі XX-XXI ст. з позицій видовищної масової культури. Автор акцентує увагу
на тім, що креативність режисерів-постановників церемоній відкриття спрямована, насамперед, на
демонстрацію перед глобальною аудиторією соціокультурних особливостей країни, що приймає
спортивну мегаподію. Видовищна прелюдія Олімпіади у вигляді церемонії відкриття має закріпити на
міжнародному рівні бажаний імідж країни-господарки ігор, а також підвищити впізнаваність
найбільш значущих національних брендів. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
In the article the creative constituent of ceremonies of opening of the Olympic Games on the border
of the XX-XXI from positions of spectacle mass culture is described. The special attention is spared to the
analysis of direction, scenography and symbolism of ceremonies of opening of the summer Olympic Games in
Moscow (1980), Athens (2004), Peking (2008), London (2012), and also winter Olympiad in Sochi (2014).
The author shows that creativity of ceremonies’ producers of Games’ opening is directed, foremost, on
demonstration before the global audience social and cultural features of a country, which accepted sport megaevents.
The spectacle prelude of Olympiad as a ceremony of opening is called to fasten on the international level
desired image of a country-hostess of games, and also promote recognizability of most important national
brands. For this reason the ceremonies of opening are the important elements of fight for symbolic leadership
between the states. During opening of Olympiad a host country comes forward in a role of main triumpher and
«first winner» what is especially important in that moment when the complete sets of Olympic rewards are not
yet distributed between sportsmen. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru |
uk_UA |
dc.publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Культура народов Причерноморья |
|
dc.subject |
Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ |
uk_UA |
dc.title |
Зрелище для всей планеты: церемонии открытия спортивных мегасобытий как креативная презентация нации |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Видовище для всієї планети: церемонії відкриття спортивних мегаподій як креативна презентація нації |
uk_UA |
dc.title.alternative |
A show for the whole planet: ceremonies of opening of sport mega-event as creative presentations of nations |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
791.6+793.3 |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті