Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Тенденции развития образования на тюркских языках в коммунистической Румынии

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Сейдаметов, Э.Х.
dc.date.accessioned 2016-01-23T16:23:40Z
dc.date.available 2016-01-23T16:23:40Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Тенденции развития образования на тюркских языках в коммунистической Румынии / Э.Х. Сейдаметов // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 258. — С. 140-142. — Бібліогр.: 17 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/93002
dc.description.abstract В статье исследован вопрос о тенденциях развития образования на тюркских языках в коммунистической Румынии. Данная тема является новой в отечественной историографии, получила фрагментарное освещение в работах зарубежных исследователей. В результате анализа показаны изменения, которым подверглось образование на родном языке крымских татар и турок, проживающих в Румынии с установлением во второй половине 1940-х гг. коммунистической власти. uk_UA
dc.description.abstract У статті досліджено питання про тенденції розвитку освіти на тюркських мовах у комуністичній Румунії. Дана тема є новою у вітчизняній історіографії, отримала фрагментарне висвітлення у працях зарубіжних дослідників. У результаті аналізу показані зміни, яким піддалося освіту рідною мовою кримських татар і турків, що проживають в Румунії з встановленням у другій половині 1940-х рр. комуністичної влади. uk_UA
dc.description.abstract The article deals with the tendency of educational development in the Turkic languages in Communist Romania. This subject is new in the national historiography and it is partially investigated in the works of foreign researchers. The analysis results show the changes that occurred in the native language education of the Crimean Tatars and Turks living in Romania where the Communist authorities established their government in the second half of the 1940s. Three main stages are identified. The first stage (1948 – early 1950s.) is characterized by development of separate Tatar and Turkish schools, which were not differentiated by ethnicity in the previous (royal) period. The second period (late 1950s – late 1960s.). During these years the Romanian government headed for Romanization. The consequences of this policy was the closure of educational establishments, national and cultural societies and clubs, the suspension of periodicals’ editions as well as the termination of newspapers and magazines issues. The third period (1970s - 1980s.) is characterized by a partial resumption of the Turkish language lessons in some primary schools, establishment of publishing industry by the Crimean Tatars in the mother-tongue and the Turkish languages. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Тенденции развития образования на тюркских языках в коммунистической Румынии uk_UA
dc.title.alternative Тенденції розвитку освіти на тюркських мовах у комуністичній Румунії uk_UA
dc.title.alternative Tendency of educational development in the Turkic languages in communist Romania uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94:37:811.512.1(498)“1944/1989”


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис