Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Грамматология формы: знак – текст – произведение

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Стамати, В.В.
dc.date.accessioned 2016-01-23T09:49:56Z
dc.date.available 2016-01-23T09:49:56Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Грамматология формы: знак – текст – произведение / В.В. Стамати // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 267. — С. 167-171. — Бібліогр.: 12 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92929
dc.description.abstract В статье рассматривается категория формы как лингвистический момент литературного произведения, ввиду чего она не может быть осмыслена как активная ценностная деятельность, а значит, стать объектом эстетического восприятия. В связи с этим выдвигается и обосновывается тезис о принципиально ином способе координации формы и содержания – по типу отношений означающего (организационного аппарата формы) и означаемого (произведения как результата монолинейного прочтения текста). uk_UA
dc.description.abstract У статті розглядається категорія форми як лінгвістичний момент літературного твору, через що вона не може бути осмислена як активна ціннісна діяльність, а отже, постати об’єктом естетичного сприйняття. У зв’язку з цим висувається та обґрунтовується теза про принципово інший спосіб координації форми та змісту – за типом відношень означника (організаційного апарату форми) та означуваного (твору як результату монолінійного прочитання тексту). uk_UA
dc.description.abstract In the article a category of form as linguistic moment of literary work is considered for which reason it cannot be comprehended as a value activity and cannot become an object of aesthetic perception. In this connection thesis about relations between form and substance by analogy relations between signifier (organizational apparatus of form) and signified (literary work as a result of monolinear reading of the text) is brought up and based. The aim at the difference between compositional and substantial sides of form inevitably leads to the analysis of linguistic material and projecting the results in the sphere of substance, and investigation is reduced to detection of genetically related story structures based on the exposure of which the erroneous conclusion about substantiveness of form is brought up. As a result, the form cannot be the object of aesthetic perception because it only performs organizing function but without losing its ontological potential: volitional tension of form finds itself in a gesture that organizes language material and which defines one or another type of relations between the components of the text. It leads to the fact that “a text” is read as “the literary work”. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ФИЛОЛОГИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Грамматология формы: знак – текст – произведение uk_UA
dc.title.alternative Грамматологія форми: знак - текст – твір uk_UA
dc.title.alternative Grammatology of form: sign – text – literary work uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82.09


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис