Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Роль изучения родного языка в становлении интеллектуального и духовного развития личности

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Яяева, А.М.
dc.date.accessioned 2016-01-22T21:37:10Z
dc.date.available 2016-01-22T21:37:10Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Роль изучения родного языка в становлении интеллектуального и духовного развития личности / А.М. Яяева // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 264. — С. 64-67. — Бібліогр.: 8 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92895
dc.description.abstract В статье рассматриваются вопросы роли изучения родного языка в становлении интеллектуального и духовного развития личности на примере изучения крымскотатарского языка в общеобразовательных учебных заведениях АРК. uk_UA
dc.description.abstract У статті розглядаються питання ролі вивчення рідної мови в становленні інтелектуального і духовного розвитку особистості на прикладі вивчення кримськотатарської мови у загальноосвітніх навчальних закладах АРК. uk_UA
dc.description.abstract The article deals with the native language and its role in personal intellectual and spiritual development. It’s based on the research, done in Crimean Tatar secondary schools, located in the Crimean Autonomous Republic. One of the directions of the humanization of education in Ukraine is the recognition of personality – the highest value in society. The native language or the language of ancestors as in itself can form individual’s worldview. The history of the Crimean Tatar Public Education has deep roots in the distant past. Due to the deportation of Crimean Tatar people in their place of exile, on May 18, 1944, the national education in the Crimea was being destroyed. In the 70 's – 80's, the Crimean Tatar language was being taught in exile, at several schools in Uzbekistan. It was a small possibility for the Crimean Tatar pupils to study their native language. However, it was so undertaken to restore national education system beyond the motherland. In order to avoid the complete denationalization, the Crimean Tatar people have to learn their native language as the way of communication. The important role in this process was given to the national school as the concept of education. Currently, the Autonomous Republic of Crimea counts only 15 Crimean Tatar secondary schools. Returning to the genetic memory of the people, local ethnicities must begin to study their native language. It helps people to interpret the world. The young generation have to study the Crimean Tatar language’s literary standards, listening, speaking and writing. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ uk_UA
dc.title Роль изучения родного языка в становлении интеллектуального и духовного развития личности uk_UA
dc.title.alternative Роль вивчення рідної мови в становленні інтелектуальногоі духовного розвитку особистості uk_UA
dc.title.alternative Role of mother tongue in the formation of intellectual and personal development uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 372.811:512.19


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис