Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Концепция институционального рынка

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Кондратьева, Т.В.
dc.date.accessioned 2016-01-21T19:25:50Z
dc.date.available 2016-01-21T19:25:50Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Концепция институционального рынка / Т.В. Кондратьева // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 257. — С. 159-163. — Бібліогр.: 13 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92735
dc.description.abstract В работе исследована специфика рынка институтов на основе интеграции классического и институционального подходов. В качестве субъектов данного рынка проанализировано поведение институциональных предпринимателей и потребителей институтов – личностей, домохозяйств, фирм, групп специальных интересов и государства. Охарактеризованы особенности институтов как объектов рынка - высокая степень дифференциации полезности, эксплуатационный или доверительный товар, особая форма приобретения, коллективность потребления, платность отказа от потребления, общественная природа института как блага. uk_UA
dc.description.abstract В роботі досліджено специфіку ринку інститутів на основі інтеграції класичного та інституційного підходів. В якості суб'єктів даного ринку визначено інституційних підприємців та споживачів інститутів. Охарактеризовано особливості інститутів як об'єктів ринку - висока ступінь диференціації корисності, експлуатаційний або довірчий товар, особлива форма придбання, колективність споживання, платність відмови від споживання, суспільна природа інституту як блага. uk_UA
dc.description.abstract Institutional changes are often discussed as an instrument of market creation and preservation in transition and development economies. Nevertheless, the quality of institutions seems to remain low in Ukraine. This paper deals with the specificity of the market of institutions on the basis of the integration of classical and institutional approaches. The concepts of institutional market, supply and demand for the institutions are studied in this article. The features of the institutions as objects of the market are designated. An institutional market is objectively existing locus of communication, in which economic agents make explicit and implicit institutional transactions. All transaction costs related to using the institution - aggregate transaction cost (ATC) - are the price of the institute. The subjects of institutional market are institutional entrepreneurs and consumers of institutions - individual, households, firms, special interest groups and the state. Institutional entrepreneurs look for the best combination or create new rights and freedoms in order to improve their economic activity. Consumers of rules of economic behavior make an institutional choice and gain from using established rules and regulations. As objects of institutional market, formal and informal institutions have such features: a high degree of differentiation of utility, experience or confidence goods, special form of purchase, collective consumption, payment for out of consumption, public nature. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Проблемы материальной культуры – ЭКОНОМИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Концепция институционального рынка uk_UA
dc.title.alternative The concept of the institutional market uk_UA
dc.title.alternative Концепція інституціонального ринку uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 330.341.2


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис