dc.contributor.author |
Ибрагимова, Х. |
|
dc.date.accessioned |
2016-01-21T17:26:02Z |
|
dc.date.available |
2016-01-21T17:26:02Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier.citation |
Творчество современного азербайджанского художника Эльчина
Асланова в области сценографии / Х. Ибрагимова // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 263. — С. 138-141. — Бібліогр.: 3 назв. — рос. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
1562-0808 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92672 |
|
dc.description.abstract |
В научной работе исследовано творчество азербайджанского художника Эльчина Асанова
в области сценографии, дан анализ периодов его творчества, выделены основные стили, которые автор
использует в своих работах. Стоит отметить, что художник успешно комбинирует различные
направления в искусстве, дополняя их своими собственными изобретениями. Эльчин Асланов реализовал
себя как мастер в книжной графике, в жанре книжной миниатюры, возродил традиции средневекового
искусства и синтезировал их с абстракционизмом. В своих работах художник умело соединяет
традиции Востока и современного авангарда. В статье отмечается тяготение Эльчина Асланова как
художника оформителя к поэтическому восприятию, лирической интерпретации событий и
субъективной трактовке.
Автор приходит к заключению, что Эльчин Асланов – талантливый мастер оформления сцены,
занявший свое место в истории театрально–декорационного искусства. Таким образом, к концу 60–х
началу 70–х годов XX века азербайджанский драматический театр и театрально–декорационное
искусство безусловно подошли к качественным результатам. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Творчість сучасного азербайджанського художника Ельчина Асланова в області сценографії
У науковій роботі досліджено творчість азербайджанського художника Ельчина Асанова в області
сценографії, надано аналіз періодів його творчості, виділені основні стилі, які автор використовує у
своїх роботах. Варто відзначити, що художник успішно комбінує різні напрямки в мистецтві,
доповнюючи їх своїми власними винаходами. Ельчин Асланов реалізував себе як майстер у книжковій
графіці, в жанрі книжкової мініатюри, відродив традиції середньовічного мистецтва і синтезував їх з
абстракціонізмом. У своїх роботах художник майстерно поєднує традиції Сходу і сучасного авангарду.
У статті наголошується на потягу Ельчина Асланова як художника оформлювача до поетичного
сприйняття, ліричної інтерпретації подій та суб'єктивного трактування. Автор доходить до
висновку, що Ельчин Асланов – талановитий майстер оформлення сцени, що зайняв своє місце в історії
театрально–декораційного мистецтва. Таким чином, до кінця 1960–х початку 1970–х років
азербайджанський драматичний театр і театрально–декораційне мистецтво підійшли з безсумнівним
якісним результатами. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
In the study the works of Azerbaijani artist Elchin Aslanov in the field of scenography are
investigated, the analysis of periods of his work is given and the main styles that the author uses in his works are
defined. It should be noted that the artist successfully combines different art directions, supplements them with
his own inventions. Elchin Aslanov realized himself as a master of book graphics, in the genre of portrait
miniatures, revived the traditions of medieval art and synthesized them with abstract art .
In his works the artist skillfully combines the traditions of the East and the modern avant–garde. The article
notes the inclination of Elchin Aslanov as a designer to the poetic perception, lyrical interpretation of events and
subjective explanation.
The author comes to the conclusion that Elchin Aslan is a bright, talented master of scenography which has
already taken his place in the history of Azerbaijani theater and decorative art. He is an artist who perfectly
knows the laws of drama and time: “He dislikes repetitions , does not like obsession , does not seek to
modernization of his style, and wants to talk to the audience with the language of the scenery. This means first of
all a profound study of the dramatic work and a clear vision of the actor and the image that he created. And
only after understanding all of these factors, he can invade into the stage as an artist”.
Thus by the end of the 1960s and early 1970s, Azerbaijani Drama Theatre and theatrical decorative art reached
the undoubted quality results. The ideological and aesthetic relationships of form and content became more
complicated and diverse, that is definitely caused by some ideological shifts in the public consciousness. In all
areas of art and culture of that period can be seen dramatic changes in the understanding of such categories as
“realism”, “aesthetic ideal”, “positive hero”, “style of the time”. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru |
uk_UA |
dc.publisher |
Кримський науковий центр НАН України і МОН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Культура народов Причерноморья |
|
dc.subject |
Вопросы духовной культуры – КУЛЬТУРОЛОГИЯ |
uk_UA |
dc.title |
Творчество современного азербайджанского художника Эльчина Асланова в области сценографии |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Творчість сучасного азербайджанського художника Ельчина Асланова в області сценографії |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Contemporary art Azerbaijani artist Elchin Aslanova in scenography |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
75.049 |
|