Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Формування і роль стереотипів в міжкультурній діловій комунікації

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Гулівець, Н.О.
dc.date.accessioned 2016-01-21T14:09:51Z
dc.date.available 2016-01-21T14:09:51Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Формування і роль стереотипів в міжкультурній діловій комунікації / Н.О. Гулівець // Культура народов Причерноморья. — 2014. — № 271. — С. 32-37. — Бібліогр.: 5 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92638
dc.description.abstract Запропонована стаття присвячується дослідженню механізмів побудови культурних стереотипів у свідомості молодих фахівців в галузі міжнародної економіки. За допомогою методу анкетування та подальшої статистичної обробки даних були відслідковані асоціативні категорії і виділені ядерні та приядерні реакції, що формують культурні стереотипи «США», «Фінляндія» та «Колумбія». У роботі автор робить висновки про можливий вплив культурних стереотипів на процес ділового спілкування. uk_UA
dc.description.abstract Предлагаемая статья посвящается исследованию механизмов построения культурных стереотипов в сознании молодых специалистов в области международной экономики. При помощи метода анкетирования и последующей статистической обработки данных были отслежены ассоциативные категории и выделены ядерные и приядерные реакции, формирующие культурные стереотипы «США», «Финляндия» и «Колумбия». В работе автор делает выводы о возможном влиянии культурных стереотипов на процесс делового общения. uk_UA
dc.description.abstract Principles of equal partnership are widely recognized as the basis of international communication between nations and cultures. While engaged in this process, people develop ideas not only about their own culture, but about foreign cultures as well. Following Walter Lippmann, it is appropriate to call these ideas ‘stereotypes’. Stereotypes are formed and held as a result of cultural beliefs, practices, and traditions. When people hold stereotypes about others, they do not see them as individuals in their own sight, but in the light of pre-formed beliefs. The world is filled with stereotypes, and while they may provide some humor, they also give some guidance for interaction with others. While most stereotypes are universal, some are culture specific. The proposed paper answers the main question, “What is the stereotypical image of three countries – the USA, Finland, and Colombia?”, and is devoted to studying the mechanisms of constructing cultural stereotypes in minds of young professionals in the field of international economics. Using the method of questionnaire, the author collects the data and allots associative categories and nuclear and co-nuclear reactions that form the cultural stereotypes. In the end, the author draws conclusions about the possible effect of cultural stereotypes on the process of business communication. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Теоретические проблемы современного языкознания и литературоведения uk_UA
dc.title Формування і роль стереотипів в міжкультурній діловій комунікації uk_UA
dc.title.alternative Formation and role of stereotypes in cross-cultural business communication uk_UA
dc.title.alternative Формирование и роль стереотипов в межкультурной деловой коммуникации uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 81’111


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис