Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Особенности преподавания курса «История Украины» и «История украинской культуры» в современных условиях при использовании новых образовательных технологий в старших классах средней школы и на непрофильных факультетах высшей школы

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Близняков, Р.А.
dc.contributor.author Дмитрук, Д.В.
dc.date.accessioned 2016-01-19T20:31:41Z
dc.date.available 2016-01-19T20:31:41Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Особенности преподавания курса «История Украины» и «История украинской культуры» в современных условиях при использовании новых образовательных технологий в старших классах средней школы и на непрофильных факультетах высшей школы / Р.А. Близняков, Д.В. Дмитрук // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 265. — С. 131-135. — Бібліогр.: 10 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92484
dc.description.abstract Статья заслуженного учителя АР Крым, учителя-методиста УВК «Школы-лицея» № 3 города Симферополь Д.В. Дмитрука и кандидата исторических наук, доцента кафедры украиноведения и педагогики высшей школы ЮФ НУБиП Украины «КАТУ» Р.А. Близнякова повествует об особенностях изучения гуманитарных дисциплин в старших классах средней школы и на первом курсе высшей школы. Гуманитарное образование и гуманизация личности являются нормами развития современного образования в мире. О том, как следовать общеевропейским тенденциям, учитывая особенности современного образовательного процесса в Украине, речь идет в научном изыскании учителя-методиста и ученого-педагога. uk_UA
dc.description.abstract Стаття заслуженого вчителя АР Крим, учителя-методиста НВК “Школи-ліцею” №3 м. Сімферополя Д.В. Дмитрука і кандидата історичних наук, доцента кафедри українознавства і педагогіки вищої школи ПФ НУБіП України “КАТУ” Р.О. Блізнякова розповідає про особливості вивчення гуманітарних дисциплін у старших класах середньої школи і на першому курсі вищої школи. Гуманітарна освіта і гуманізація особистості є нормами розвитку сучасної освіти у світі. Про те, як іти за загальноєвропейськими тенденціями, враховуючи особливості сучасного освітнього процесу в Україні, мова йде про наукове дослідження учителя-методиста і вченого-педагога “Особливості викладання курсу “Історія України” та курсу “Історія української культури” в сучасних умовах у процесі використання нових освітніх технологій у старших класах середньої школи і на непрофільних факультетах вищої школи. uk_UA
dc.description.abstract Features of teaching of course «History of the Ukrainian culture» in the conditions of modern educational technologies. In the article is told about the features of teaching of course «History of the Ukrainian culture» for the students of all specialities. An author does the special support on modern educational technologists. A teacher must adhere to two principles: polikul'turnosti and principle of dialog of cultures and civilizations, which aims at the comparative study of two levels of cultures (national and world). It is necessary to take into account a few methodical aspects which must be taken into account at teaching of lectures on history of Ukraine and history of the Ukrainian culture: it is wide to apply evidentness; to take into account that istoriko-kul'turnye themes differ large universalizmom comparatively with economic and socio-political themes, have a large spiritual value: strengthen a public, national pride, honour, dignity spirit (ethics role of art). At the same time such forms of work, as excursions, assist development of thought and artistic creation of student and students in museums. Exactly history discovers and analyses cultural progress: understanding of works of art changes from an epoch to the epoch. Historical distance in time gives possibility to expose, grasp, reconstruct and interpret the artistic values of the pas; to look in more depth at artistic works of contemporaneity; to understand the thorny problems of modern culture, because cultural values are eternal and constantly enriched and complemented the new verges of artistic maintenance. To recognize these verges experimental pedagogue, armed the scientific tool of method and methodology of teaching of humanitarian disciplines of historical cycle will help to studying, both at school and in the institute of higher. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Особенности преподавания курса «История Украины» и «История украинской культуры» в современных условиях при использовании новых образовательных технологий в старших классах средней школы и на непрофильных факультетах высшей школы uk_UA
dc.title.alternative Особливості викладання курсу «Історія України» і «Історія української культури» в сучасних умовах при використанні нових освітніх технологій в старших класах середньої школи і на непрофільних факультетах вищої школи uk_UA
dc.title.alternative Features of teaching of course «History of Ukraine» and «History of the ukrainian culture» in modern terms at the use of new educational technologies in the senior classes of middle school and on the untype faculties of higher school uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 371.32: [94+008] (477)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис