Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Аскольдово крещение Руси 860 года в контексте культурно-исторических реалий становления Киевского государства

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Верещагина, Н.В.
dc.date.accessioned 2016-01-19T20:27:42Z
dc.date.available 2016-01-19T20:27:42Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Аскольдово крещение Руси 860 года в контексте культурно-исторических реалий становления Киевского государства / Н.В. Верещагина // Культура народов Причерноморья. — 2013. — № 265. — С. 116-118. — Бібліогр.: 13 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-0808
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/92478
dc.description.abstract Статья посвящена исследованию отправной точки становления киевской христианской культуры – походу князя Аскольда на Константинополь в 860 г. и первому крещению Руси. Эти события положили начало культурно-духовным трансформациям в древнерусском обществе. uk_UA
dc.description.abstract Стаття присвячена дослідженню відправної точки становлення київської християнської культури – походу князя Аскольда на Константинополь у 860 р. і першому хрещенню Русі. Ці події поклали початок культурно-духовним трансформаціям у давньоруському суспільстві. uk_UA
dc.description.abstract The article is dedicated to the investigation of the starting point of the formation of Kiev Christian culture – prince Askold’s campaign against Constantinople in 860 and the first Christening of Rus. The place of localization of Askold’s Rus is paid attention to in the article. The work points out that the central core of ancient Rus state was Kiev. The author highlights the historical information about the rus people’s expedition in 860. Written sources which highlight this event are being used in the article, namely, domestic chronicles, foreign authors’ evidence, patriarch Photiy’s homilies. The motivation of the campaign against Byzantine have been specified, the idea of parity of Kiev and Constantinople in this historical period has been traced which helped to set a boundary between the church and secular foundations. It has been also stated that as a result of a well planned by the prince and his nearest company action, Rus became involved in the rich eastern Christian cultural area preserving its political independence. The first marks of Christian influence on Kievan culture have been determined: Askold’s burial according to Christian tradition. The Christian name of Askold – “Nikolay” – has been paid attention to. In connection with it the history of one of the first Kievan churches of St. Nikolay has been investigated. The article claims that in the IX century a difficult and not always consecutive process of gradual christening of Kievan Rus began. Without understanding the events connected with Askold’s christening of Rus it is impossible to realize processes of a rather successful christening of Kievan state by prince Vladimir. The Kievan rus’ 860 campaign against Byzantine started the cultural and spiritual transformations in the ancient rus society. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Кримський науковий центр НАН України і МОН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура народов Причерноморья
dc.subject Вопросы духовной культуры – ИСТОРИЧЕСКИЕ НАУКИ uk_UA
dc.title Аскольдово крещение Руси 860 года в контексте культурно-исторических реалий становления Киевского государства uk_UA
dc.title.alternative Аскольдове хрещення русі 860 року в контексті культурно-історичних реалій становлення Київської держави uk_UA
dc.title.alternative Askold’s 860 christening of rus in the context of cultural and historical realia of the formation of Kiev state uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 316.722:94(477.4):256.1«0860»


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис