Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Сигнет Олександра Македонського з музею ім. В. В. Тарновського

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Ситий, І.
dc.date.accessioned 2015-11-28T18:48:20Z
dc.date.available 2015-11-28T18:48:20Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.citation Сигнет Олександра Македонського з музею ім. В. В. Тарновського / І. Ситий // Сiверянський лiтопис. — 2015. — № 4. — С. 10-17. — Бібліогр.: 44 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn XXXX-0055
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/88974
dc.description.abstract У статті йдеться про візантійський золотий перстень-печатку з різьбленим зображенням Олександра Македонського, точніше з сюжетом «Вознесіння Олександра Македонського». Сюжет має виразно імператорський статус і в Київській Русі міг вміщуватися на речах лише князівського походження. Аналіз літописів дозволяє припустити, що перстень міг належати чернігівським князям Олегу Святославичу або Володимиру Мономаху або володимирському князю Всеволоду Юрійовичу Велике Гніздо. Сигнет є матеріальним свідченням еволюції державних устремлінь руських князів, їхнього прагнення збудувати на Русі державу рівня Візантійської імперії. Остання, в свою чергу, активно залучала в свої геополітичні комбінації руських князів, у т. ч. через свої духовні та матеріальні цінності. Окрім цього, можна припустити, що ідеї ІІ Єрусалиму або ІІІ Риму в руських землях сягають своїм корінням принаймні XI – XII ст. uk_UA
dc.description.abstract В середине XIII ст. Чернигов был одним из крупнейших городов Европы, укрепленная площадь, которого составляла 350 га, городская агломерация (с открытыми посадами) достигала 400 га. Город был центром одного из крупнейших древнерусских княжеств, в котором бурно развивались ремесла, промыслы и торговля. Отсюда в руках княжеской семьи, бояр, дружинников, мещан скопились большие богатства. Ученим известны больше 12 кладов, найденных на територии древнего Чернигова, которые датируются XI–XIII ст. Наше внимание обратил на себя клад драгоценностей, который был найден возле южной каплицы Борисоглебского собора. Калужский историк В. Пуцко писал, что клад имеет особенный статус среди других древнерусских кладов, ибо в его составе византийский золотой перстень-печать с изображением Александра Македонского, точнее с сюжетом «Вознесение Александра Македонского». Дуга распространения вещей с этим сюжетом в Киевской Руси следующая: Византия→Канев→Чернигов→Владимир-на-Клязьме. Сюжет имеет императорский статус и в Киевской Руси мог использоватся только на вещах княжеского происхождения. Анализ летописей позволяет сделать предположение, что сигнет мог принадлежать черниговским князьям Олегу Святославичу или Владимиру Мономаху, или владимирскому князю Всеволоду Юрьевичу Большое Гнездо. Это материальное свидетельство эволюции идей государственности русских князей, их желания построить на Руси государство уровня Византийской империи. Последняя, в свою очередь, активно привлекала в свои геополитические комбинации русских князей, в т. ч. через свои духовные и материальные ценности. Кроме этого, можно предположить, что идеи ІІ Иерусалима или ІІІ Рима в русских землях коренятся в XI – XII ст. uk_UA
dc.description.abstract By the middle of the XIII century Chernihiv was one of the largest cities in Europe, its fortified area was 350 hectares and its urban agglomeration (with opened positions) reached 400 hectares. The city was the center of one of the biggest Kiev Rus principalities whith rapidly developing crafts and trade. Hence, princely family, boyars, tradesmen accumulated a considerable fortune in their hands. Researchers know more than 12 treasures found on the territory of ancient Chernihiv, which date from XI-XIII centuries. Our attention was drawn to a treasure of valuable things that was found in the southern chapel of Boris and Glib Cathedral. The researcher V. Putsko from Kaluga wrote that this treasure was an exception among the ancient treasures, because it included Byzantine gold ring-seal with the carved image of Alexander the Macedonian, more precisely «The Alexander Macedonian’s Ascension». The arc spreading of things with the image of «The Alexander Macedonian’s Ascension» looks as follows: Byzantium→Kaniv→Chernihiv→Vladimir-on-Klyazma. This plot has a distinctly imperial status, therefore in Kiev Rus it could have been depicted only on things of princely origin. The analysis of chronicles suggests that it could belong to Chernihiv Prince Oleg Svyatoslavich or Vladimir Monomakh, or to Vsevolod the Great Nest prince of Vladimir. This signet is a material evidence of the evolution of governmental aspirations of Kiev Rus princes, their desire to build a state of the Byzantine Empire level. The latter, in turn, actively engaged Kiev Rus princes in its geopolitical combinations also because of their spiritual and material values. Moreover, we can assume that the idea of the II Jerusalem or the III Rome on the Kiev Rus lands were rooted at least in XI – XII centuries. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Сiверянський лiтопис
dc.subject У глиб віків uk_UA
dc.title Сигнет Олександра Македонського з музею ім. В. В. Тарновського uk_UA
dc.title.alternative Сигнет Александра Македонского из музея им. В. В. Тарновского uk_UA
dc.title.alternative The Signet of Alexander Macedonian from the Museum named after V.V. Tarnovsky uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94(744)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис