dc.contributor.author |
Кравченко, Э.Е. |
|
dc.contributor.author |
Кульбака, В.К. |
|
dc.date.accessioned |
2014-11-07T15:04:13Z |
|
dc.date.available |
2014-11-07T15:04:13Z |
|
dc.date.issued |
2010 |
|
dc.identifier.citation |
О находке сосуда с граффити в Мариуполе / Э.Е. Кравченко, В.К. Кульбака // Археологический альманах. — 2010. — № 21. — С. 386-395. — Бібліогр.: 39 назв. — рос. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2306-6164 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/70524 |
|
dc.description.abstract |
В статье рассматриваются материалы из погребения хазарского времени, обнаруженного на территории г.Мариуполя, в котором находился сосуд с прочерченными на поверхности знаками (крест и фигура, напоминающая семисвечник). Указанные знаки несли охранную функцию и были прочерчены гончаром, который, наиболее вероятно, был язычником. По мнению авторов, сосуд из погребения, обнаруженного на территории Мариуполя, является ценным свидетельством, отражающим сложный процесс распространения в VIII-IX вв. на территории Хазарии монотеистических верований. Основным объектом деятельности проповедников стало население городов. В среде кочевого населения и жителей поселений, находящихся на окраинах каганата язычество задержалось еще на многие столетия, иногда выступая в своем чистом виде, а иногда приобретая причудливые формы, граничащие с двоеверием. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У 1989 р. у м. Маріуполь (Донецька обл. України) під час будівельних робіт було зруйновано курганне поховання хозарського часу. Із супроводжуючих речей в місцевий музей потрапили два арабських дирхеми (використовувалися, як прикраси), фрагменти дзеркала, ланцюжок та гончарна керамічна посудина, на боці якої до випалу було прокреслено два зображення (хрест та фігура складної форми), які несли охоронну функцію. Фігура, що зображена поруч із хрестом, схожа на священний символ юдаїзму – менору. Гончар, що виготовив посудину, навряд-чи був християнином або юдеєм і розумів ці священні символи інших релігій у контексті своїх вірувань. Таким чином, посудина із зображеннями з Маріуполя є своєрідним свідоцтвом процесів, пов’язаних із розповсюдженням монотеїстичних вірувань у Хозарії. Основним об’єктом діяльності місіонерів стало міське населення. У той же час на невеликих степових поселеннях, що були розташовані на окраїнах каганату, ще багато століть домінувало язичництво, котре інколи виступало у своєму чистому вигляді, а інколи приймало чудернацькі форми, що межували із двовір’ям. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
During building work in 1989 in the town Mariupol (Ukraine, Donetsk region) burial-mound of Khazars time was destroyed. Two Arabic dirham (were used as pendants), fragments of the mirror, chain and ceramic container of the potter’s quality have remained from its stock. Two imageries (the cross and the figure of the complex form) were drawn on its side before baking, which carried protecting function. The figure, which is near by the cross, has resembles with holy Judaic symbol - the menorah. The potter, who made the container, was not a Christian or Jew and perceived the holy symbols from the other religions within the frame of his, pagan world outlooks. Thereby, the container with scenes from Mariupol is the evidence of the processes, which connected with monotheistic belief in Khazar. The main object of the preacher’s activity was the city population. The paganism detained on many centuries far from the central region at small steppe settlings, sometimes emerging in its clean type, but sometimes gaining fanciful forms, which border on belief in two different religions. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут археології НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Археологический альманах |
|
dc.title |
О находке сосуда с граффити в Мариуполе |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Про знахідку посудини з графіті у Маріуполі |
uk_UA |
dc.title.alternative |
About the container’s discovery with graffiti in Mariupol |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |