Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Багатомірний статистичний аналіз в управлінні маркетинговою діяльністю машинобудівних підприємств

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Руденко, Ю.В.
dc.date.accessioned 2013-09-19T09:19:18Z
dc.date.available 2013-09-19T09:19:18Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Багатомірний статистичний аналіз в управлінні маркетинговою діяльністю машинобудівних підприємств / Ю.В. Руденко // Економіка пром-сті. — 2012. — № 3-4. — С. 283-290 — Бібліогр.: 3 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1562-109Х
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/49447
dc.description.abstract На основі дослідження фінансових результатів машинобудівних підприємств Харківської області визначено вплив факторів на результативність їх діяльності. Здійснено групування підприємств за допомогою кластерного аналізу відповідно до показників економічної ефективності. Проаналізовано методи управління промисловими підприємствами та розроблено рекомендації щодо здійснення маркетингової діяльності з оптимальними витратами на маркетинг. Ключові слова: факторний аналіз, кластерний аналіз, маркетингова діяльність, витрати на маркетинг, управління промисловим підприємством. uk_UA
dc.description.abstract На основе исследования финансовых результатов машиностроительных предприятий Харьковской области определено влияние факторов на результативность их деятельности. Осуществлена группировка предприятий с помощью кластерного анализа в соответствии с показателями экономической эффективности. Проанализированы методы управления промышленными предприятиями и разработаны рекомендации по осуществлению маркетинговой деятельности с оптимальними затратами на маркетинг. Ключевые слова: факторный анализ, кластерный анализ, маркетинговая деятельность, затраты на маркетинг, управление промышленным предприятием. uk_UA
dc.description.abstract Ukrainian mechanical engineering is one of the priorities of industrial development. However, today domestic machine-building enterprises facing with the problem of increasing competitiveness in the international market, increasing export share and attracting additional financial and material resources, that determines the relevance of this study. An effective tool for strategic development of mechanical engineering is the use of marketing concepts in its practice. Marketing management involves research functions, organization planning and forecasting marketing events, analysis, coordination and compilation of marketing departments' experience according to the changes in external and internal market position to increase production profitability and company’s activity in whole. An objective assessment of market situation, the correct modeling and forecasting market activity are impossible without the help of statistical analysis. The purpose of the article is the thorough analysis of engineering enterprises management and the main features of marketing activities implementation by using multivariate statistical methods and developing practical recommendations for controlling marketing cost. To inform management and marketing decisions that are based on numerous relative variables and develop practical recommendations would be effective to use multivariate research methods. First of all, this category of methods includes factor analyze and cluster analyze. Basics of factor analysis are considered by the example of the study on the financial performance at engineering enterprises in Kharkiv region. Further, enterprises are grouped by using cluster analysis according to economic efficiency, and then the recommendations on implementation of marketing activities with optimal marketing costs are worked out. The results show that financially stable companies are seeking to improve production technology through careful calculation and cost control, including marketing costs, but do not provide marketing strategic importance. On the other hand, a comprehensive study of strategic opportunities of industrial enterprises development does not always result in business return. To succeed at industrial area the necessityof developing a practical model of marketing costs management exists. Keywords: factor analysis, cluster analysis, marketing activities, marketing costs, management of industrial enterprise. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут економіки промисловості НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Економіка промисловості
dc.subject Проблеми економіки промислових підприємств і виробничих комплексів uk_UA
dc.title Багатомірний статистичний аналіз в управлінні маркетинговою діяльністю машинобудівних підприємств uk_UA
dc.title.alternative Многомерный статистический анализ в управлении маркетинговой деятельностью машиностроительных предприятий uk_UA
dc.title.alternative Multivariate statistical analysis in marketing activities management at engineering enterprises uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc [658.8:621]:303.72


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис