Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Mechanical properties and fracture behavior of high-strength steels

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Musalek, R.
dc.contributor.author Hausild, P.
dc.contributor.author Siegl, J.
dc.contributor.author Bensch, J.
dc.contributor.author Slama, J.
dc.date.accessioned 2013-08-19T13:33:11Z
dc.date.available 2013-08-19T13:33:11Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Mechanical properties and fracture behavior of high-strength steels / R. Musalek, P. Hausild, J. Siegl, J. Bensch, J. Slama // Проблемы прочности. — 2008. — № 1. — С. 155-158. — Бібліогр.: 5 назв. — англ. uk_UA
dc.identifier.issn 0556-171X
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/48419
dc.description.abstract Typical thicknesses ofhigh-strength steels (HSS) sheets used in the car industry are inapplicablefor standardized testingprocedures. The aim ofthis study is topropose an appropriate methodologyfor testing and comparing of thin HSS sheets. Microstructures were observed by means of light and scanning electron microscopy. The modified Charpy impact tests andfracture toughness tests were used in order to compare thefracture properties of three different HSS sheets (Docol 1200 M, Multiphase 1200 and BTR 165). Ductile-to-brittle transition curves and tearing resistance (J —Δα) curves were measured. From thefracture toughness linked to the specimen thicknesses the value of fracture toughness KIc was estimated. Fractographic analysis of broken specimens has revealed that due to the fine microstructure of mixed ferrite-martensite fracture mechanism remains ductile even at low temperatures (down to —100° C). uk_UA
dc.description.abstract Толщины листовой высокопрочной стали, применяемой в автомобильной промышлен­ности, не соответствуют требованиям стан­дартных методов испытаний. Цель настоя­щего исследования - предложить приемле­мую методологию испытаний и сравненить между собой тонколистовые высокопрочные сталей. Микроструктуру изучали с помо­щью оптической и сканирующей электронной микроскопии. Для сравнения особенностей разрушения трех различных сталей (Docol 1200, M. Multiphase 1200 и BTR165) использовали модифицированный метод ударных испытаний по Шарпи и метод оценки вязкости разрушения. Были получены кривые перехода из вязкого состояния в хрупкое и кривые сопро­тивления разрыву (J —Δα). По вязкости раз­рушения, зависящей от толщины образцов, оценивали величину KIc . Фрактографический анализ разрушенных образцов пока­ зал, что вследствие тонкой микроструктуры смешанного феррита-мартенсита сохраняет­ся вязкий механизм разрушения даже при низких температурах (до —100° C). uk_UA
dc.description.sponsorship The authors acknowledge the support from the SKODA AUTO, a.s. company. This project was supported by the Ministry of Education, Youth, and Sport of the Czech Republic in the frame of the project MSM 6840770021. uk_UA
dc.language.iso en uk_UA
dc.publisher Інститут проблем міцності ім. Г.С. Писаренко НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Проблемы прочности
dc.subject Научно-технический раздел uk_UA
dc.title Mechanical properties and fracture behavior of high-strength steels uk_UA
dc.title.alternative Механические свойства и особенности разрушения высокопрочных сталей uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 539.4


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис