Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Shanyavskii, A.A. |
|
dc.contributor.author |
Potapenko, Yu.A. |
|
dc.date.accessioned |
2013-08-17T11:03:54Z |
|
dc.date.available |
2013-08-17T11:03:54Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.citation |
In-service fatigue fracture mechanisms in covered disks of a TV3-117VK helicopter turbine engine / A.A. Shanyavskii, Yu.A. Potapenko // Проблемы прочности. — 2008. — № 1. — С. 171-174. — Бібліогр.: 3 назв. — англ. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
0556-171X |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/48239 |
|
dc.description.abstract |
In-service propagatingfatigue cracks were examined in EI-698VD superalloy thin turbine covered disks ofthefirst, second, and third stages ofa TV3-117VK helicopter engine within service lifes of 200-1800 h. To reveal causes of early crack initiation and estimate a propagation time, metallographic and fractographic analyses were performed. The sequence of events during fatigue cracking o f the disks was established. A block of striations on the fracture surface was discovered, which characterized fatigue crack propagation during one flight of a helicopter under different operating conditions. The number o f striations in each block varied over the range of 4-20, being much more than those used to design covered disks. Fractographic results were used to estimate fatigue crack growth in covered disks of different stages using data on different operating conditions of helicopters. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Исследовано распространение усталостных трещин в тонких дисках турбины из суперсплава ЭИ-689ВД первой, второй и третьей ступеней двигателя вертолета ТВ3-117ВК, эксплуатируемых в течение 200 - 1800 ч. Для изучения источников быстрого инициирования трещин и оценки длительности стадии распространения трещин были выполнены металлографический и фрактографический анализы. Установлена кинетика усталостного растрескивания дисков. На поверхности разрушения обнаружены блоки усталостных бороздок, каждый из которых характеризует рост усталостных трещин в течение одного полета вертолета при различных режимах эксплуатации. Количество усталостных бороздок в каждом блоке варьировалось от 4 до 20, что значительно выше проектного уровня. Результаты фрактографических исследований использовались для оценки кинетики роста усталостных трещин в дисках различных ступеней по данным для различных условий эксплуатации. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут проблем міцності ім. Г.С. Писаренко НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Проблемы прочности |
|
dc.subject |
Научно-технический раздел |
uk_UA |
dc.title |
In-service fatigue fracture mechanisms in covered disks of a TV3-117VK helicopter turbine engine |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Механизмы усталостного разрушения дисков двига теля вертолета ТВ3-117ВК при эксплуатационных нагрузках |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
539.4 |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті