Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Духовна пісня в українському фольклорному середовищі (проблеми наукової рецепції)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Сироїд, О.І.
dc.date.accessioned 2023-05-18T17:18:55Z
dc.date.available 2023-05-18T17:18:55Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Духовна пісня в українському фольклорному середовищі (проблеми наукової рецепції) / О.І. Сироїд // Слово і Час. — 2019. — № 11. — С. 62-71. — Бібліогр.: 35 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.33608/0236-1477.2019.11.62-71
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/190072
dc.description.abstract У статті окреслено самобутнє явище духовної пісні в українській усній традиції, визначено основні ознаки цієї групи поетично-музичних текстів, їх функціональне спрямування. Виокремлено деякі проблеми дослідження народного релігійного репертуару, насамперед особливості зв’язку духовного та світського пісенного епосу. uk_UA
dc.description.abstract The paper outlines the original phenomenon of a spiritual song in the Ukrainian oral tradition, determines characteristic features of these texts and their functions. Besides, the author focuses on some special research issues concerning the folklore religious repertoire, first of all, the specificity of the relationship between spiritual and secular epic songs. The spiritual song in the Ukrainian oral tradition is a large group of poetical and musical works, united primarily by the religious Christian themes and endowed with the ability to acquire special spiritual meaning in the life of a believer, exercise an important function of satisfying his/her spiritual religious needs. Another defining feature of these songs is a lack of clear attachment to a certain rite, time, occasion. An episodic attachment of individual texts to the rite only reveals their multifunctionality, since, as a rule, the same work may be used in various rituals, appear in the repertoire of professional singers, and perform some other functions simultaneously. Essential for the differentiation of the spiritual song phenomenon in the folklore milieu is the fact of distinguishing this group of works and perceiving it as integrity by the bearers of tradition themselves until now. They use special folk concepts for its designation (‘God’s songs’, ‘psalms’). At the same time, this large stratum of folk repertoire is divided into two sub-groups, namely folklorized songs of book origin and those of folk origin. Thus, the phenomenon of a spiritual song in the Ukrainian oral tradition is characterized by a rich variety of texts in terms of character, time of emergence, nature, form, style, and genre features. The practice of perception, recording, and comprehension of spiritual songs has developed certain concepts and approaches. The present paper offers an attempt to systematize the previous experience and distinguish the problems that were raised in the works by various researchers and remained topical, often lacking a proper resolution. Attention to the system of the research approaches gives a guideline to the author and forms a sense of the continuing tradition. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Фольклористика uk_UA
dc.title Духовна пісня в українському фольклорному середовищі (проблеми наукової рецепції) uk_UA
dc.title.alternative Spiritual Song in Ukrainian Folklore Milieu uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 398.88:801.8](=161.2)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис