Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Розвиток внутрішньополітичних процесів у Косово (1999-2017 рр.)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Павленко, О.
dc.date.accessioned 2023-03-07T15:09:36Z
dc.date.available 2023-03-07T15:09:36Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Розвиток внутрішньополітичних процесів у Косово (1999-2017 рр.) / О. Павленко // Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки: міжвід. зб. наук. пр. — 2017. — Вип. 26. — С. 325-342. — Бібліогр.: 26 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2415-7198
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/188601
dc.description.abstract У статті проаналізовано внутрішньополітичний розвиток Косово після війни 1999 р. й проголошення незалежності 2008 року. Ключовою проблемою внутрішньої політики є неврегульованість відносин із Сербією. Конфліктними залишаються албансько-сербські відносини у внутрішній політиці Косово. Суверенітет Косово офіційно перебував під протекторатом ООН і НАТО в 1999–2008 роках. Інтенсивне становлення внутрішньополітичних інституцій і партійних суб’єктів відбулося впродовж 2008–2011 років. Економічні проблеми, зовнішня нестабільність на Балканах, незавершене міжнародне визнання залишають Косово у стані держави, яка балансує на межі кризи. Стабільність забезпечується завдяки зовнішній підтримці з боку ООН, ЄС, НАТО, США. uk_UA
dc.description.abstract Influence of Yugoslavia’s collapse, as well as of external factors on Kosovo’s separation from Serbia is explored in this article. Particular features of Kosovo’s internal policy development and problems with a full international recognition of its independence are also highlighted. The problem of Kosovo’s status within the diplomacy of “power poles” in modern international relations system in the context of NATO’s war against Yugoslavia in 1999 is underlined. Kosovo is a multi-party parliamentary representative democratic republic. The State is governed by legislative, executive and judicial institutions which derive from the Constitution adopted in June 2008, although until the Brussels Agreement, North Kosovo was largely controlled by institutions of the Republic of Serbia or parallel institutions, funded by Serbia. The legislative power in Kosovo is held by Parliament. The executive authority is vested in the Government, headed by Prime Minister. The President is Head of State and represents the unity of the people, elected every five years, indirectly by the National Assembly, in a secret ballot by a two thirds majority of all deputies of the Assembly. Key trends in Serbian policy towards Kosovo after the democratic transformation of its political system and in conditions of Serbia’s aspirations for European integration was examined. The process of Kosovo’s recognition has shown that Kosovo is an irreversible reality and an essential factor for peace and stability in the Balkan region. This could be best proved by the recognition of Kosovo among all neighboring countries (except Serbia), by the vast majority of the countries in the region and the Euro-Atlantic community. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Міжнародні зв’язки України: наукові пошуки і знахідки
dc.subject Проблеми всесвітньої історії uk_UA
dc.title Розвиток внутрішньополітичних процесів у Косово (1999-2017 рр.) uk_UA
dc.title.alternative The Development of Internal Political Processes in Kosovo (1999–2017) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 497.1(1999-2017)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис