Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Човни та їхні символи в поховальному обряді південноруських земель

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Бібіков, Д.В.
dc.date.accessioned 2023-01-16T18:00:39Z
dc.date.available 2023-01-16T18:00:39Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Човни та їхні символи в поховальному обряді південноруських земель / Д.В. Бібіков // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2022. — Вип. 2 (43). — С. 65-82. — Бібліогр.: 86 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2227-4952
dc.identifier.other DOI: 10.37445/adiu.2022.02.05
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/187625
dc.description.abstract У статті виділено низку поховань з території Південної Русі, здійснених у човнах або з їхніми символами. Аналізуються особливості даного обрядового елементу та його семантика, етнокультурна і соціальна належність похованих тощо. uk_UA
dc.description.abstract The funeral in boats was widespread in Northern Europe from Iceland to the Volga region during the Viking Age. But in the works devoted to this rite the materials of Southern Rus are practically ignored though being studied worst. The remains of small boats which can be recorded very rarely are survived in two or three burials. Ship rivets were found in six burials. Despite the insufficient number of these mounts in two cases we can also talk about the use of full-fledged funeral boats. In the other four assemblages the rivets placed on the grave acted as a symbol of the ship which replaced the whole. Available materials allow us to attribute the existence of the rite in Southern Rus to the second half of the tenth century. It probably ceased to be practiced after the introduction of Christianity in 988. In the territory of Southern Rus the burial in boats can be considered as an ethnic indicator of the presence of Scandinavians, probably — natives of Central Sweden. A relatively small number of such burials reflects a change in the usual way of life of the Normans in the new conditions. Although in Scandinavia since the ninth century the significant simplification and «democratization» of the rite could be observed, in Eastern Europe it remains to be elitist. In all burials of Southern Rus the composition of the grave goods indicates the burial of men. Most of them contained weapons or whole sets of them, often the remains of a horse and rider’s equipment, attributes of trade — weights, fragments of scales, coins. At the same time these materials demonstrate a clear social hierarchy of the dead — from ordinary soldiers to the princely class. Chorna Mohyla barrow in Chernihiv was the largest and richest Old Rus mound where a local prince was probably buried. The ship rivets were also found among the materials from this barrow 120 years later excavation. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологія і давня історія України
dc.subject Статті uk_UA
dc.title Човни та їхні символи в поховальному обряді південноруських земель uk_UA
dc.title.alternative Boats and their Symbols in the Funerary Rituals of Southern Rus Lands uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc [629.52:904.5](477)”653”


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис