Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Оцінювання стану конкуренції на туристичному ринку України

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Шелеметьєва, Т.В.
dc.date.accessioned 2022-11-22T13:40:56Z
dc.date.available 2022-11-22T13:40:56Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Оцінювання стану конкуренції на туристичному ринку України / Т.В. Шелеметьєва // Вісник економічної науки України. — 2022. — № 1 (42). — С. 101-105. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 1729-7206
dc.identifier.other DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2022.1(42).101-105
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/186644
dc.description.abstract У статті проведено оцінювання інтенсивності конкуренції та рівня монополізації на туристичному ринку України. Зазначено, що серед показників, які найчастіше використовуються для оцінювання інтенсивності конкуренції в галузі: індекс концентрації ринку, індекс Розенблюта (Холла-Тайдмана), індекс Герфіндаля-Гіршмана та коефіцієнт відносної концентрації. Доведено, що інформаційною базою для аналізу інтенсивності конкуренції на ринку туристичних послуг є статистична і бухгалтерська звітність підприємств різних типів, для яких туристична діяльність є основною, статистичні дані Головного управління статистики областей України, Державного агентства розвитку туризму України, Державної служби статистики України та ін. Проведено оцінювання рейтингу туроператорів України за кількістю обслуговуваних туристів. Визначено, що лідерами на туристичному ринку та найбільшу частку за кількістю обслуговуваних туристів займають туристичні оператори ТОВ «Join UP!», ТОВ Туристична компанія «Anex Tour», ТОВ «TEZ Tour», ТОВ «Coral Travel». За показниками оцінювання інтенсивності конкуренції на ринку було відзначено, що ринок немонополізований, низько концентрований (помірно концентрований) та з високою інтенсивністю конкуренції. Запропоновано результати проведеного оцінювання інтенсивності конкуренції використовувати при формуванні конкурентних стратегій туристичних операторів України, при прийнятті рішень щодо входження нових підприємств у галузь або стосовно доцільності продовження ефективного функціонування в галузі існуючих фірм. uk_UA
dc.description.abstract The article evaluates the intensity of competition and the level of monopolization in the tourism market of Ukraine. It is noted that the most important feature of the tourist market of Ukraine is the intensity of competition – the struggle between tourist organizations for the most favorable conditions of production and sale in order to achieve better business results and business development. In such conditions, the assessment of the intensity of competition and the level of monopolization of the tourism market will allow companies to develop their pricing, product, sales and communication policies, to shape their strategy and tactics of behavior in the market. It is noted that among the indicators most often used to assess the intensity of competition in the industry: market concentration index, Rosenbluth index (Hall-Tydman), Herfindahl-Hirschman index and the relative concentration ratio. It is possible to assess the efficiency of a tourist enterprise, as well as to predict the prospects of its development with the help of a traditional tool – market share. It demonstrates the place of a travel company in the relevant market segment among competitors. It is proved that the information base for the analysis of competition in the market of tourist services of Ukraine is statistical and accounting of enterprises of various types for which tourism is the main, statistics of the Main Department of Statistics of Ukraine, State Agency for Tourism Development of Ukraine, State Statistics Service of Ukraine . The rating of tour operators of Ukraine by the number of served tourists was assessed. It is determined that the leaders in the tourist market and the largest share in the number of tourists served are tour operators "Join UP!", Travel Company "Anex Tour", "TEZ Tour", "Coral Travel". Indicators of intensity of competition in the tourist market of Ukraine for 2018-2019 are calculated. According to the indicators for assessing the intensity of competition in the market, it was noted that the market is non-monopolized, low-concentrated (moderately concentrated) and high-intensity competition. The results of the assessment of the intensity of competition can be used in the formation of competitive strategies of tour operators in Ukraine, in deciding on the entry of new enterprises in the industry or on the feasibility of continuing to operate effectively in existing firms. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут економіки промисловості НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Вісник економічної науки України
dc.subject Маркетинг та логістика uk_UA
dc.title Оцінювання стану конкуренції на туристичному ринку України uk_UA
dc.title.alternative Assessment of the State of Competition in the Tourist Market of Ukraine uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 338.2:338.48(477)


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис