Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Стратегії адресування у текстах Шевченка-повістяра

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Смілянська, В.
dc.date.accessioned 2022-07-12T18:21:19Z
dc.date.available 2022-07-12T18:21:19Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation Стратегії адресування у текстах Шевченка-повістяра / В. Смілянська // Слово і Час. — 2022. — № 2. — С. 3-19. — Бібліогр.: 19 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2021.02.3-19
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184778
dc.description.abstract У статті на основі ідей М. Бахтіна та принципів рецептивної естетики розглянуто метанаративний (екзегетичний) та метафікційний (дієгетичний) аспекти повістей Т. Шевченка, висвітлено способи контактування автора з читачем / слухачем, розрізнено характер адресування — прямого, направленого експліцитному адресатові, та прихованого, спрямованого адресатові імпліцитному. Останнього втілено в іпостасі ідеального реципієнта, до якого апелює імпліцитний автор і який сприймає естетичний модус твору (об’єктивну естетичну цінність уявного світу тексту та його суб’єктивну естетичну оцінку, виражені тональністю твору). На висхідній оцінній спрямованості ґрунтується стратегія інтимізації взаємин із читачем, а на низхідній — стратегія дискредитації, які реалізуються в низці комунікативних тактик. Носіями цих тактик є наратори-адресанти — розповідач та оповідач, котрі разом із нарататорами-адресатами утворюють корелятивні пари, які по-різному презентуються у текстах дев’яти повістей, що й розглянуто у статті. uk_UA
dc.description.abstract The paper considers the metanarrative (exegetical) and metafictional (diegetical) aspects of a work, the ways of the author’s contacts with the reader / listener. The nature of addressing may be direct, which implies the explicit addressee, and hidden, designed for the implicit addressee. The latter is present as an ideal recipient who perceives the aesthetic mode of the work. The strategy of intimate connection with the reader is based on the ascending evaluative direction, while the descending one serves as a basis for the discrediting strategy, realized in a number of communicative tactics, used by the narrators-addressers. The images of the narrator and storytellers perform different functions (hero, character-witness); the narrative composition of each story is not repeated in other works, gradually becoming more complicated. The author uses various compositional and verbal forms: in addition to a consistent story and narrative, description and reflection, he involves the forms of inserted narrative, epistolary text, and even a full-length story of an eyewitness. Tactics of oral communication and its constitutive stylistic features are presented by D. Barannyk as Shevchenko’s version of Ukrainian oral narrative, open to the addressee, and as a means of involving the reader in the imaginary world of a work. The term ‘self-presentation’ as an action of informing the addressee about the narrator’s occupation and his social status in order to establish contact differs from ‘self-thematization’ which is an intimate self-characterization of the narrator, addressed to a friendly reader / listener. The latter also includes the digressive reflections of the narrator on moralistic, sociological, historical, artistic topics, which reveal his mentality. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Питання шевченкознавства uk_UA
dc.title Стратегії адресування у текстах Шевченка-повістяра uk_UA
dc.title.alternative Addressing Strategies in the Texts of Shevchenko-Storyteller uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2-31Шевченко.09


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис