Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

«Сеньйор Ніколо» Юрія Косача і гоголівський текст в українській літературі ХХ століття

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Василенко, В.
dc.date.accessioned 2022-06-26T12:56:29Z
dc.date.available 2022-06-26T12:56:29Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation «Сеньйор Ніколо» Юрія Косача і гоголівський текст в українській літературі ХХ століття / В. Василенко // Слово і Час. — 2021. — № 1. — С. 87-104. — Бібліогр.: 22 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2021.01.87-104
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/184674
dc.description.abstract У статті аналізуються фрагменти з незавершеного роману Юрія Косача «Сеньйор Ніколо», присвяченого історії Миколи Гоголя, у контексті українського гоголівського дискурсу ХХ ст. З’ясовується своєрідність Косачевого розуміння Гоголя, наголошується на світоглядних аналогіях письменників. uk_UA
dc.description.abstract In the context of the Ukrainian Gogol discourse of the 20th century, the paper analyzes fragments from the unfinished Yurii Kosach’s novel “Seignior Nicolo”, which deals with the history of Mykola Gogol, The researcher focuses on the peculiarities of Kosach’s understanding of Gogol and the worldview analogies of the two writers. the concept of symbolic autobiography is understood as a manifestation of the author’s self through the image and history of the other. Presenting the Roman episode in Gogol’s biography, Yurii Kosach tells his own symbolic story, and this relationship between fictitious and real stories functions as a certain way of the author’s symbolic self-representation in his text and through the text. the incomplete Yuri Kosach’s novel about Gogol is considered in the context of ideological discussions about the national and cultural identity of the writer, as a component of Gogol discourse in Ukrainian literature of the 20th century, The problem of Gogol’s duality, understood in ideological and psychological aspects, manifests a worldview split of Yurii Kosach himself, his own drama. Yuri Kosach’s re-thinking of Gogol’s figure must have been an attempt of destroying two main ideological myths: the Russian-imperial, based on the Soviet, socialist-realist Gogol’s cult, and the colonial one, rooted in the Ukrainian populist tradition. In addition, the paper pays attention to the sources of Kosach’s novel and clarifies the historical and psychological contexts of its creation, as well as its inter- and midtextual relations, both with Kosach’s works and Gogol discourse as a whole. It is argued that in the history of Gogol the writer considered the problem of cultural colonialism, both in the political and psychological aspects, in particular the problem of Gogol’s sexuality, ‘fear of sex’, which is associated with colonial subordination and the loss of masculinity. the main personal manifestation of Gogol in the novel by Kosach is a migrant, i. e. a man without ground, an artist without a motherland, The history of Gogol in Rome is examined through the relation of “Seignior Nicolo” to Gogol’s “Rome”, a comparison of the Roman text in Gogol’s and Kosach’s works. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Діаспора uk_UA
dc.title «Сеньйор Ніколо» Юрія Косача і гоголівський текст в українській літературі ХХ століття uk_UA
dc.title.alternative “Seignior Nicolo” by Yurii Kosach and Gogol Text in Ukrainian Literature of the 20th Century uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2-31.09:19 Косач


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис