Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Уподібнення в православному богослужінні та агіографії як один із видів запозичення художнього принципу

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Шуміло, С.
dc.date.accessioned 2021-11-29T10:04:52Z
dc.date.available 2021-11-29T10:04:52Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Уподібнення в православному богослужінні та агіографії як один із видів запозичення художнього принципу / С. Шуміло // Сіверянський літопис. — 2021. — № 4. — С. 120-129. — Бібліогр.: 10 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2518-7430
dc.identifier.other DOI: 10.5281/zenodo.5201535
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/181735
dc.description.abstract Мета статті – простежити втілення принципу уподібнення у давньоруській музичній культурі та агіографії, розглянути богословське підґрунтя цього принципу та приклади його зображення в пам’ятках житійної літератури. Новизна розвідки полягає в тому, що паралель між музичними уподібненнями й так званими «агіологічними зразками» проведена вперше, уперше агіографічні топоси та «агіологічні зразки» розглянуто з точки зору їх навмисного, змістовного введення в текст. У висновку зазначено, що принцип уподібнення відбивається в музичній та літературній спадщині нашого середньовіччя, обумовлюючи схожість в структурі та стилістиці творів древніх мелодистів та агіографів. Особливо яскраво це відбилося на житіях стилю «плетіння словес», які в силу стилістичних особливостей містять безліч цитат, ремінісценцій, алюзій, і, як наслідок, – витягів з житій інших святих або алюзій на них. Це ріднить житія «прикрашеного» стилю з гімнографією і є наслідком того синкретизму мистецтв, який є однією з основних характеристик середньовічної слов’янської художньої творчості. uk_UA
dc.description.abstract The article aims to observe expression to the principle of assimilation in Old Rus musical culture and hagiography, examine the theological basis for this principle and analyse examples of its representation in saints’ lives. This paper’s novelty is in the first attempt to draw a parallel between musical assimilations and so called “agiological samples” as well as to view hagiographic toposes and these samples in terms of their deliberate, semantic introduction to text. The principle of assimilation is examined in diachrony: from biblical books to Byzantine hymnography and Slavic saints’ lives. Studying liturgical hymns allows accentuating a writer’s especial technique – using prosomoias – that is a direct manifestation of mentioned principle in theological texts. Hagiographic writings analysis concentrates on “Life of Sergius of Radonezh” written by Epiphanius the Wise. The article conclusion states the principle of assimilation, that features prominently in a medieval human’s philosophical outlook, is present in Old Rus musical and literary heritage, determining similarity in composition and stylistics of then musicians’ and hagiographers’ works. This is strongly reflected in saints’ lives of “flowery style” that contain numerous quotations, reminiscences and thus extracts from lives of other saints or allusions to them. This also links lives of “flowery style” with hymnography and results in syncretism of the arts that is one of major attributes for a medieval Slavic artistic endeavour. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Сiверянський літопис
dc.subject Літературознавчі студії uk_UA
dc.title Уподібнення в православному богослужінні та агіографії як один із видів запозичення художнього принципу uk_UA
dc.title.alternative Assimilation in Orthodox Liturgy and Hagiography аs One of the Types of Artistic Principle Borrowing uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161’01-97«11/13»


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис