Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Іваненко, І.
dc.date.accessioned 2021-08-21T17:31:38Z
dc.date.available 2021-08-21T17:31:38Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського / І. Іваненко // Культура слова. — 2019. — Вип. 90. — С. 86-95. — Бібліогр.: 6 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 0201-419X
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/180182
dc.description.abstract У статті проаналізовано моделі метафоричного опису звуків, актуальні для індивідуальної поетичної картини світу М. Вінграновського. Визначено, що найпродуктивніший тип аудіальної метафоризації пов’язаний із вербалізацією асоціативно- образних зв’язків «звук – природа». Її актуальність визначає колективний (закріплений словесною традицією) та індивідуальний (авторський) досвід сприймання «на слух» об’єктів національного простору ріка, небо, вода, ліс, гай, дерева та пов’язаних із ними явищ природи (вітер, буря, гроза, дощ) і живих істот (птахів, тварин, комах). Стійкість мотивованих цим досвідом асоціацій у поезії М. Вінграновського має послідовне підтвердження. Доведено, що важливий фрагмент звукового окреслення світу в ідіостилі автора становить образ тиша, який утворює семантичну опозицію до образів із семою ‘звук’. Засвідчено естетичне розгортання образу тиша в різноструктурних метафоричних структурах: дієслівних предикативних, дієслівних об’єктних, оксиморонних, тавтологічних. Розглянуті аудіальні метафори підтверджують, що естетизована вербалізація звукових вражень – одна з домінант індивідуального поетичного фразотворення М. Вінграновського, у мовотворчості якого метафори із семою ‘звук’ є незаперечними художніми домінантами. uk_UA
dc.description.abstract The article analyzes models of metaphorical description of sounds that are relevant to M. Vinhranovsky’s individual poetic picture of the world. It is determined that the most productive type of audio metaphorization is related to the verbalization of associative sound-to-nature relationships. Its relevance is determined by the collective (secured by verbal tradition) and individual (author) experience of perceiving objects of national space, such as river, sky, water, forest, grove, trees, as well as related phenomena of nature (wind, storm, thunder, rain). and living things (birds, animals, insects). The persistence of associations in the poetic texts motivated by this experience has been consistently confirmed. The collective and individual experience of perception of the phenomena of the nature of rain, thunderstorm, rain, wind, water motivates the active use of «sound» verbs, which metaphorize the various actions and intensity of manifestation of these phenomena. The stylistic performance of common linguistic formulas with stylistically neutral verbs - carriers of the archives of ‘sounds of nature’ is traced. It is proved that an important fragment of the sound definition of the world in the national linguistic-poetic practice and in the idyllic style of M. Vinhranovsky as its symbolic fragment is the image of “silence”. Updating the “zero” manifestation of audio semantics, it creates a semantic opposition to images with the seven “sound”. The aesthetic unfolding of the image of silence in various structural metaphorical structures: verbal predicative, verbal object, oxymoronic, tautological is attested. Analyzed metaphors confirm that the aesthetized verbalization of sound impressions is one of the dominants of M. Vinhranovsky’s individual poetic phrase, in which the metaphors with the seven ‘sound’ are indisputable artistic dominants. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут української мови НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Культура слова
dc.subject Cлово в поетичному творі uk_UA
dc.title Звук в індивідуальній поетичній картині світу Миколи Вінграновського uk_UA
dc.title.alternative Sound in the individual poetic picture of the word of Mykola Vinhranovskyi uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 811.161.2’42


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис