dc.contributor.author |
Вишневський, О.С. |
|
dc.date.accessioned |
2021-03-13T08:36:03Z |
|
dc.date.available |
2021-03-13T08:36:03Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.citation |
Цілепокладання як базис австрійської школи економічної теорії / О.С. Вишневський // Вісник економічної науки України. — 2020. — № 2 (39). — С. 9-15. — Бібліогр.: 25 назв. — укр. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
1729-7206 |
|
dc.identifier.other |
DOI: https://doi.org/10.37405/1729-7206.2020.2(39).9-15 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/178758 |
|
dc.description.abstract |
Сучасні школи економічної теорії переважно ґрунтуються на аналізі ресурсів (факторів виробництва) та відповідних їм інститутів (відносин). Але ресурси набувають сенсу лише в контексті цілей, первинним носієм котрих є людина. Єдиною школою економічної теорії, яка базується безпосередньо на людській діяльності є австрійська школа. Тому у роботі проводиться переосмислення аксіоматичних положень саме цієї школи з позицій цілепокладання та стратегування.
У роботі проведено феноменологічну редукцію ключових економічних понять (цінність, ціна, обмін, виробництво, кооперація, прибуток, збиток, попит, пропозиція, відсоток, праця, капітал) з позицій цілепокладання. Можливість такої редукції доводить фундаментальну роль цілей в економічному процесі, бо саме цілі виявляють у навколишньому середовищі засоби їх досягнення, визначають характер і форми діяльності людини та організації.
У кінцевому підсумку з позицій цілепокладання створюються умови для формування внутрішньо несуперечливої економічної теорії, яка здатна синтезувати індивідуальні і суспільні інтереси на основі узгодження цілей. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Современные школы экономической теории преимущественно базируются та анализе ресурсов (факторов производства) и соответствующих им институтов (отношений). Но ресурсы приобретают смысл только в контексте целей, первичным носителем которых является человек. Единственной школой экономической теории, положения которой основаны непосредственно на человеческой деятельности является австрийская школа. Поэтому в работе проводится переосмысление аксиоматических положений именно этой школы с позиций целеполагания и стратегирования.
В работе проведена феноменологическая редукция ключевых экономических понятий (ценность, цена, обмен, производство, кооперация, прибыль, убыток, спрос, предложение, процент, труд, капитал) с позиций целеполагания. Возможность такой редукции доказывает фундаментальную роль целей в экономическом процессе, поскольку именно цели проявляют в окружающей среде средства их достижения, определяют характер и формы деятельности человека и организации.
В конечном итоге с позиций целеполагания создаются условия для формирования внутренне непротиворечивой экономической теории, которая способна синтезировать индивидуальные и общественные интересы на основе согласования целей. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Modern schools of economic theory are predominantly based on the analysis of resources (factors of production) and their corresponding institutions (relations). But resources make sense only in the context of goals, the primary carrier of which is a person. The only school of economic theory, the provisions of which are based directly on human activity, is the Austrian school. Therefore, the work is carried out rethinking the axiomatic provisions of this particular school from the standpoint of goal-setting and strategizing.
The work carried out a phenomenological reduction of key economic concepts (value, price, exchange, production, cooperation, profit, loss, demand, supply, interest, labor, capital) from the standpoint of goal setting. As a result, the following definitions have been proposed.
"Value" is the importance that a person attaches to goals. "Price" is the sum of the costs associated with achieving the goal. "Exchange" is the receipt of the other people's resources for achieving own goals through the refusal from their own resources of the achieving other people's goals. "Individual production" is an individual activity to create new means of achieving goals. "Cooperation" is a joint activity to achieve goals. "Profit" is an approaching to the goal. "Loss" is a distanting from the goal. "Market" is the process of obtaining the means to achieve one's own goals in exchange for the means of achieving another's goals. "Demand" is a requirement of the subject for the means to achieve its goals that do not belong to him. "Supply" is a subject's willingness to give up (through exchange) his or her means of achieving someone else's goals. "Percentage" is the relative value of the goal depending on the time factor, which is transferred to the means of achieving it. "Capital" is a set of means to achieve goals. "Labour" is an activity aimed at achieving goals.
The possibility of such a reduction proves the fundamental role of goals in the economic process, since it is the goals that manifest in the environment the means of achieving them, determine the nature and forms of human and organizational activity.
Ultimately, from the standpoint of goal-setting, conditions are created for the formation of an internally non-contradictory economic theory that is capable of synthesizing individual and public interests on the basis of coordinating goals. |
uk_UA |
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут економіки промисловості НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Вісник економічної науки України |
|
dc.subject |
Макроекономіка, економічна теорія та історія |
uk_UA |
dc.title |
Цілепокладання як базис австрійської школи економічної теорії |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Целеполагание как базис австрийской школы экономической теории |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Goal-setting as the Basis of the Austrian School of Economic Theory |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
338:330.8 |
|