Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Shkitsa, L.Yе. |
|
dc.contributor.author |
Kornuta, V.A. |
|
dc.contributor.author |
Kornuta, O.V. |
|
dc.contributor.author |
Bekish, I.O. |
|
dc.date.accessioned |
2021-01-03T17:54:25Z |
|
dc.date.available |
2021-01-03T17:54:25Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
The Model of Informational Space for Innovation and Design Activities in the University / L.Yе. Shkitsa, V.A. Kornuta, O.V. Kornuta, O.I. Bekish // Наука та інновації. - 2019. — 2019. — Т. 15, № 6. — С. 14-22. — Бібліогр.: 14 назв. — англ. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
1815-2066 |
|
dc.identifier.other |
DOI: doi.org/10.15407/scin15.06.014 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/174109 |
|
dc.description.abstract |
Introduction. The University loses the role of the only source of knowledge in the context of widespread use of network
technology for access to information. Simple interfaces for obtaining knowledge on demand provide an opportunity for
rapid self-education in the process of realization industrial or domestic tasks. Rethinking the role and place of the univer sity
in training engineers and scientists, modernizing of models of information technology achievements’ use by universities in
their information systems becomes critically important.
Problem Statement. Students are poorly involved in research and innovation activity, the model of organization of the
work of universities separates the educational process from other activities.
Purpose. To develop a model of scientific and educational information space for innovative and project activity of the
community of teaching stuff and university students.
Materials and Methods. The methods of logical and comparative analysis have been used.
Results. The model of the integrated scientific and educational information space of a technical university with the organization
of work on the basis of reliable sources is proposed. Taking into account the possibility of various ways of developing
scientific research and the need for the formation of appropriate project teams, the information system for the project activity
based on the concept of adaptive case management is proposed. The subsystem of the knowledge base of the training
system for drilling equipment designing has been developed.
Conclusions. The described models of scientific and educational work provide a project approach to the management
of joint work of teaching stuff and students. The introduction of such management model necessitates the use of methods
of project-based learning. Further research will aim at developing ways of implementation of project-oriented learning in the
educational process of the higher education institution within the existing legislative and regulatory framework. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Вступ. В умовах широкого використання мережевих технологій для доступу до інформації університет втрачає
роль єдиного джерела знань. Прості інтерфейси отримання знань, за потреби, дають можливість швидкої самоосвіти
у процесі реалізації виробничих чи побутових завдань. Критично необхідним стає переосмислення ролі й місця
університету у підготовці інженерів та науковців, а також осучаснення моделей використання університетами досягнень сучасних інформаційних технологій.
Проблематика. Студенти слабко залучені до науково-інноваційної діяльності, оскільки модель організації роботи закладу вищої освіти відокремлює навчальний процес від інших активностей.
Мета. Розробити модель науково-навчального інформаційного простору для інноваційно-проектної діяльності
спільноти науково-педагогічних працівників та студентів університету.
Матеріали й методи. Використано методи логічного та порівняльного аналізу.
Результати. На основі аналізу достовірних джерел розроблено модель інтегрованого науково-навчального інформаційного простору технічного закладу вищої освіти. З урахуванням можливості різних шляхів розвитку наукового пошуку та необхідності формування відповідних проектних команд, запропоновано базувати інформаційну
систему для проектної діяльності на основі концепції «adaptive case management». Розроблено підсистему бази знань
навчальної системи проектування бурового обладнання.
Висновки. Описані моделі наукової та навчальної роботи фактично передбачають проектний підхід до організації спільної роботи науково-педагогічних працівників та студентства. Запровадження такої моделі управління
зумовлює необхідність використання методів проектно-орієнтованого навчання. Подальші дослідження буде спрямовано на розробку способів впровадження проектно-орієнтованого навчання у навчальний процес закладу вищої
освіти у межах чинного законодавства та нормативно-правового поля. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Введение. В условиях широкого использования сетевых технологий для доступа к информации университет
теряет роль единственного источника знаний. Простые интерфейсы получения знаний, при необходимости, дают
возможность быстрого самообразования в процессе реализации производственных или бытовых задач. Критически
необходимым становится переосмысление роли и места университета в подготовке инженеров и ученых, а также
модернизация моделей использования университетами достижений современных информационных технологий.
Проблематика. Студенты слабо вовлечены в научно-инновационную деятельность, поскольку модель организации работы высшего учебного заведения отделяет учебный процесс от других активностей.
Цель. Разработать модель научно-учебного информационного пространства для инновационно-проектной деятельности сообщества научно-педагогических работников и студентов университета.
Материалы и методы. Использованы методы логического и сравнительного анализа.
Результаты. На основании анализа достоверных источников разработана модель интегрированного научно-учебного информационного пространства технического высшего учебного заведения. С учетом возможности различных путей развития научного поиска и необходимости формирования соответствующих проектных команд, предложено базировать информационную систему для проектной деятельности на основании концепции «adaptive case management». Разработано подсистему базы знаний учебной системы проектирования бурового оборудования.
Выводы. Описанные модели научной и учебной работы фактически предусматривают проектный подход к организации совместной работы научно-педагогических работников и студенчества. Внедрение такой модели управления вызывает необходимость использования методов проектно-ориентированного обучения. Дальнейшие исследования будут направлены на разработку способов внедрения проектно-ориентированного обучения в учебный процесс высшего учебного заведения в рамках существующего законодательства и нормативно-правового поля. |
uk_UA |
dc.language.iso |
en |
uk_UA |
dc.publisher |
Видавничий дім "Академперіодика" НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Наука та інновації |
|
dc.subject |
Загальні питання сучасної науково-технічної та інноваційної політики |
uk_UA |
dc.title |
The Model of Informational Space for Innovation and Design Activities in the University |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Модель інформаційного простору для інноваційно-проектної діяльності в університеті |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Модель информационного пространства для инновационно-проектной деятельности в университете |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті