Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

"Гібридна війна" на сцені Києво-Могилянської Академії (1736—1737 рр.)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Ісіченко, І.
dc.date.accessioned 2020-09-19T11:59:26Z
dc.date.available 2020-09-19T11:59:26Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation "Гібридна війна" на сцені Києво-Могилянської Академії (1736—1737 рр.) / І. Ісіченко // Слово і Час. — 2020. — № 1. — С. 86-101. — Бібліогр.: 51 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2020.01.86-101
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/171354
dc.description.abstract Серед десяти інтермедій, поставлених між діями драм Митрофана Довгалевського на сцені Києво-Могилянської академії на Різдво Христове та Великдень упродовж 1736—1737 навчального року, є дві, де центральним персонажем постає Козак. Він виступає героєм, захисником поневолених селян від гнобителів — Шляхтича й Жида. У політичній кон'юнктурі свого часу обидві інтермедії відігравали пропагандистську роль, пов'язуючи у свідомості глядачів перспективу експансії Російської імперії на захід із визвольною місією Запорозького козацтва — Нової Січі, утвореної під юрисдикцією Росії. uk_UA
dc.description.abstract During the 1736/1737 academic year, Mytrofan Dovhalevskyi taught a course in poetics at the Kyiv-Mohyla Academy. According to the rules of the time, he prepared two school dramas, the texts of which survived — for Christmas and Easter. Five interludes were set for each drama. In the 3rd interlude to the Christmas drama and the 5th interlude to the Easter drama, the plot is based on the confrontation of Liakh (Pole) and Zhyd ( Jew), oppressing Belarusian and Ukrainian peasants, with Cossack. Moskal (Moscovite) is a powerful ally of the Cossack. The propaganda sense of both interludes is revealed in the context of political conflicts of that era. During 1733—1735 Stanisław Leszczyński, a former ally of Hetman Ivan Mazepa, led the war for the royal throne of the Polish-Lithuanian Commonwealth. Most Ukrainian lands were then part of the Commonwealth. The Russian empire introduced troops into the territory of the Commonwealth and put on the throne Stanisław Leszczyński’s rival August III. Ukrainian citizens of the Commonwealth were prompted by Russians to revolt against Polish authorities. The Haidamaky movement emerged which Russia promised to support. The Cossacks of Zaporizhzhia in 1734 betrayed Hetman Pylyp Orlyk and came under the jurisdiction of the Russian empress. The interludes to the Mytrofan Dovhalevskyi’s dramas form the ideological basis for Russian aggression and future division of the Commonwealth. They impose on the spectators the idea of oppressing Ukrainians and Belarusians by Poles, complementing it with anti-Semitic nuances. Cossacks are encouraged to engage in aggression, interpreted as a liberation mission. These trends, identified still in the Baroque literature, were used in 2014 by the Russian Federation for motivating its incursion into Ukraine. The modern terminology defines such trends with the concept of ‘hybrid war’. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Ad fontes! uk_UA
dc.title "Гібридна війна" на сцені Києво-Могилянської Академії (1736—1737 рр.) uk_UA
dc.title.alternative Hybrid War on Stage of Kyiv Mohyla Academy (1736–1737) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 821.161.2’05-223.09


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис