Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Заанґажоване ґонзо, насильство репрезентації та мозаїка національних фантазмів (про "українську трилогію" Зємовіта Щерека)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Купідура, Р.
dc.date.accessioned 2020-09-19T11:58:35Z
dc.date.available 2020-09-19T11:58:35Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Заанґажоване ґонзо, насильство репрезентації та мозаїка національних фантазмів (про "українську трилогію" Зємовіта Щерека) / Р. Купідура // Слово і Час. — 2020. — № 1. — С. 62-75. — Бібліогр.: 27 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: 10.33608/0236-1477.2020.01.62-75
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/171352
dc.description.abstract У статті проаналізовано три книжки Зємовіта Щерека: «Прийде Мордор і нас з'їсть» (2013), «Татуювання з тризубом» (2015) та «Міжмор'я» (2017). Ці праці, з огляду на присутність у них тем, пов'язаних зі східним сусідом Польщі, дослідник умовно поєднує в «українську трилогію». Висвітлено жанрові особливості доробку З. Щерека, наслідки писання репортажів про країну з багатолітнім досвідом колоніальних стосунків із Польщею, погляд на українську ситуацію з понадрегіональної перспективи. uk_UA
dc.description.abstract The aim of this paper is an analysis of the three books by the Polish journalist, writer, and traveler Ziemowit Szczerek: “Mordor will come and eat us” (2013), “Tattoo with Trident” (2015), and “Intermarium” (2017). Due to the presence of themes related to Poland’s eastern neighbor the author of the paper conventionally groups them as “Ukrainian trilogy”. In particular, the paper focuses on the genealogical status of Szczerek’s work, highlights the consequences of writing books about the country with a long and complex history of colonial relations with Poland, and considers an attempt to look at the Ukrainian situation from a supra-regional perspective. In the case of “Mordor…” the author of the present paper is interested in the still dubious genealogical status of the novel, which, apart from its purely formal role, is also important for determining the writer’s position in relation to the described country. In the collection of reportages “Tattoo with Trident”, the writer gives up the easy strategy of exoticizing Ukraine and proposes his own strategy of domestication, which consists of three principles: a) rationalizing the attitudes of the people described; b) looking for analogies between the Polish and Ukrainian situation; c) introducing autobiographical threads. “Intermarium” is a literary guide to the countries that make up the pseudo-community, because they have a national idea that separates them. The comparison of dreams concerning power in the style of “Let’s make Poland (Hungary, Slovakia, Macedonia, etc.) great again” reveals the illusiveness of such thinking and the hidden imitative character of these fantasies, just like the slogan itself. Szczerek claims that escape from the West taking place in Central Europe resembles a “run of lemmings”, which will end with either a renewed victory of Western ideas in these lands or their gradual falling into the Russian sphere of influence. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Україніка uk_UA
dc.title Заанґажоване ґонзо, насильство репрезентації та мозаїка національних фантазмів (про "українську трилогію" Зємовіта Щерека) uk_UA
dc.title.alternative Entangled Gonzo, Violence of Representation, and Mosaic of National Fantasies, or About “Ukrainian Trilogy” by Ziemowit Szczerek uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82.091 + 821.162.1: 82-92


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис