Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Інтертекстуальність як чинник художньої енергії літературного твору (вірш Василя Голобородька "Кривий танець")

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Клочек, Г.Д.
dc.date.accessioned 2020-08-07T09:52:35Z
dc.date.available 2020-08-07T09:52:35Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.citation Інтертекстуальність як чинник художньої енергії літературного твору (вірш Василя Голобородька "Кривий танець") / Г.Д. Клочек // Слово і Час. — 2019. — № 1. — С. 12-24. — Бібліогр.: 7 назв. — укp. uk_UA
dc.identifier.issn 0236-1477
dc.identifier.other DOI: doi.org/10.33608/0236-1477.2019.01.12-24
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/170744
dc.description.abstract У статті обґрунтовані методологічні принципи, на яких вибудовується аналіз інтертекстуальності як важливого чинника употужнення енергетичної наснаженості вірша Василя Голобородька “Кривий танець”. У розгляді цього твору визначено введені в текст інтертекстуальні складники – зображення “Кривого танцю”, алюзії з народної пісні “Ой на горі та й женці жнуть…” і “Слова о полку Ігоревім”. Зроблено висновок, що привнесені зі знакових творів “чужі слова” та притаманні їм значення істотно збагачують авторський текст, підсилюючи його енергією додаткових змістових нюансів. uk_UA
dc.description.abstract The theoretical part of the paper outlines methodological principles applied within the analysis of intertextuality as a factor of artistic energy in Vasyl Holoborodko’s poem “A Curved Dance”. For this purpose, the necessary comments on intertextuality as a source of artistic energy have been made. The author of the paper shows the difference between systematic and structuralistic understanding of a literary work, and considers the actual problems of the systematic theory which defines ‘technique’ as a main unit of the expressive system (poetics). In this case the identification of the techniques is supported by the analysis of their expressive functions. The receptive poetics as a methodological doctrine is based on this perspective, the essence of which is modeling the infl uence of the expressive techniques of a literary work on the recipient in terms of the psychology of artistic perception. The poem “A Curved Dance” have been analyzed as a complete, systematically organized text that begins to function in the process of the perception, generating a quite complete artistic world in the recipient’s mind. The artistic character of the poem is determined by many factors, but the most important of them is the main meaning, generated by the literary text, which may be defined as a dream about the perfect, full-fl edged existence of the Ukrainian nation. The whole expressive system of the literary work contributes to creating it, while the dominant role is played by intertextual ‘implants’ in the author’s text, brought from some notable works, namely the image of the curved dance (intermedial moment), reminiscences from the folk song “Oy tam na hori zhentsi zhnut” (“Oh there on the hill harvestmen reap the harvest”) and “Slovo o polku Ihorevim” (“The Tale of Ihor’s Campaign”). They express the meaningful senses that substantially enrich the author’s text from the perspective of the psychology of artistic perception, giving it a hidden meaning, and therefore energy. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Слово і Час
dc.subject Питання теоретичні uk_UA
dc.title Інтертекстуальність як чинник художньої енергії літературного твору (вірш Василя Голобородька "Кривий танець") uk_UA
dc.title.alternative Intertextuality as Factor of Artistic Energy of Literary Work (Vasyl Holoborodko’s Poem “A Curved Dance”) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 82 – 11.09 Голобородько


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис