Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Мусин, А.Е.
dc.date.accessioned 2019-12-19T16:31:23Z
dc.date.available 2019-12-19T16:31:23Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии / А.Е. Мусин // Археологія і давня історія України: Зб. наук. пр. — К.: ІА НАН України, 2017. — Вип. 1 (22). — С. 110-122. — Бібліогр.: 81 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2227-4952
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/161710
dc.description.abstract В статье реконструируется древнейшее иконное изображение свв. князей Бориса и Глеба XI в. из церкви в Вышгороде, отмечается роль латинской традиции в сложении его иконографии и влияние искусства крестоносцев на появление новых икон святых князей в конце XII—XIII в. uk_UA
dc.description.abstract У статті подано широкий аналіз еволюції іконографії свв. князів Бориса і Гліба в Східній Європі в XI—XIII ст. Автор демонструє візантійські і європейські елементи в їхній репрезентації. uk_UA
dc.description.abstract The article presents a comprehensive analysis of the development of the iconography of Saint Princes Boris and Gleb in the Eastern Europe, 11th—13th century. The author shows byzantine and western European elements in the representations. The enigmatic composition on the reliquary-cross and pendant icons where saint brothers are depicted as donators must be interpreted as a scene of aurum coronarium. Such iconography of holy martyrs offering their crowns to Mather of God was broadly presented in the Christian art of Rom during the Late Antiquity and had its revival in the mid — 11th century. Most probably it decorated the frescos in the apse of the church in Vyshgorod build in 1072 by the Prince Izyaslav Yaroslavich who had intensive contacts to the Latin Europe. Additionally, the Princes had been initially buried in medio ecclesiae according Western and not Byzantine tradition. The new iconography where the saints are presented with their swords should be regarded as crusader interpretation of the byzantine image and has nothing to the idea of the originality of the Russian medieval art and special change in the Russian religious mind. uk_UA
dc.description.sponsorship Благодарю коллегу К.А. Михайлова, обратившего мое внимание на этот сюжет и любезные консультации. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут археології НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Археологія і давня історія України
dc.subject Статті uk_UA
dc.title Вышгородская икона святых князей Бориса и Глеба: истоки образа и эволюция иконографии uk_UA
dc.title.alternative Вишгородська ікона святих князів Бориса і Гліба: витоки образу і еволюція іконографії uk_UA
dc.title.alternative The icon of Saint Princes Boris and Gleb in Vyshgorod near Kiev: origins and development of iconography uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 246.3(477.41)”11/12”


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис