Показати простий запис статті
dc.contributor.author |
Финкельштейн, В.Б. |
|
dc.contributor.author |
Егоров, А.Б. |
|
dc.contributor.author |
Малеев, А.М. |
|
dc.date.accessioned |
2019-02-19T20:22:38Z |
|
dc.date.available |
2019-02-19T20:22:38Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier.citation |
Сравнение характеристик вентильного реактивного двигателя при питании от однофазной сети и от источника постоянного тока / В.Б. Финкельштейн, А.Б. Егоров, А.М. Малеев // Електротехніка і електромеханіка. — 2015. — № 4. — С. 15–19. — Бібліогр.: 5 назв. — рос. |
uk_UA |
dc.identifier.issn |
2074-272X |
|
dc.identifier.other |
DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2015.4.03 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/149285 |
|
dc.description.abstract |
Исследована работа вентильного реактивного двигателя. При питании вентильного реактивного двигателя от однофазной сети переменного тока на выходе выпрямителя напряжение циклически меняется от нуля до максимального значения. Это приводит к соответствующему циклическому изменению формы тока и магнитного потока и
изменению характеристик двигателя по сравнению с характеристиками при питании его от сети постоянного тока. Приводятся сравнительные данные, позволяющие оценить эти изменения. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Досліджено роботу вентильного реактивного двигуна. При живленні вентильного реактивного двигуна від однофазної
мережі змінного струму на виході випрямляча напруга циклічно міняється від нуля до максимального значення. Це
приводить до відповідної циклічної зміни форми струму й магнітного потоку й зміні характеристик двигуна в порівнянні з характеристиками при живленні його від мережі постійного струму. Наводяться порівняльні дані, що дозволяють оцінити ці зміни. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Purpose. Now even more often in various cars and mechanisms
converter-fed motors are used. Their comparative characteristics with motors which are supplied from a network of a direct
current are necessary for definition of the specific moment of
motors which are supplied from the single-phase alternating
current main. Methodology. For the converter-fed motor with a
ratio of teeth of the stator and a rotor 8/6 at supply from a single-phase network via the rectifier two groups of numerical
experiments were carried out. Motor capacity with a constant
frequency of rotation at various capacity of the capacitor at the
exit of the rectifier and motor capacity at the current providing
the most admissible excess of temperature of a winding are determined. Dependences of useful power on capacity size at the
rectifier exit are received with a constant frequency of rotation,
and also at invariable current. Results. On the basis of the made
numerical experiment it is possible to conclude that due to fluctuation of tension (from 0 to 100 %) at the rectifier exit at power
supply of the converter-fed motor from the single-phase alternating current main in comparison with the corresponding sizes
at supply from a source of a direct current: motor capacity at
preservation of capacity of the capacitor at the exit of the rectifier and frequency of rotation decreases on 60 – 63 %; at almost acceptable increase in capacity of the capacitor (approximately twice) power should be reduced by 50 %; power deceleration at preservation of that size of current of the motor what
took place at its food from a source of a direct current makes 40
% at preservation of size of capacity of the capacitor at the exit
of the rectifier and 32 % at its doubling, the frequency of rotation decreases approximately on 13 – 15 %. Practical value.
The specific moment can be determined by power sizes at singlephase supply, frequency of rotation and to the volume of a rotor,
with an invariable frequency of rotation it decreases in comparison with the specific moment at power supply of the motor
from a source of a direct current by 50 – 63 %. |
uk_UA |
dc.language.iso |
ru |
uk_UA |
dc.publisher |
Інститут технічних проблем магнетизму НАН України |
uk_UA |
dc.relation.ispartof |
Електротехніка і електромеханіка |
|
dc.subject |
Електричні машини та апарати |
uk_UA |
dc.title |
Сравнение характеристик вентильного реактивного двигателя при питании от однофазной сети и от источника постоянного тока |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Comparison of characteristics of the converter-fed motor at supply from the single-phase network and from the source of the direct current |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |
dc.status |
published earlier |
uk_UA |
dc.identifier.udc |
621.313.175.32 |
|
Файли у цій статті
Ця стаття з'являється у наступних колекціях
Показати простий запис статті