Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Метод расчета переходных режимов гребных электроэнергетических установок электроходов

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Яровенко, В.А.
dc.contributor.author Черников, П.С.
dc.date.accessioned 2019-02-15T10:36:53Z
dc.date.available 2019-02-15T10:36:53Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Метод расчета переходных режимов гребных электроэнергетических установок электроходов / В.А. Яровенко, П.С. Черников // Електротехніка і електромеханіка. — 2017. — № 6. — С. 32-41. — Бібліогр.: 21 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2074-272X
dc.identifier.other DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2017.6.05
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/147600
dc.description.abstract Целью работы является разработка метода расчета переходных режимов гребных электроэнергетических установок в составе судовых пропульсивных комплексов. Методика. На маневрах продолжительности переходных режимов в электроэнергетической установке соизмеримы с переходными режимами работы судна. Поэтому анализ маневренных режимов ее работы следует проводить в единстве со всеми составными частями судового пропульсивного комплекса. Результаты. Разработаны уточненная математическая модель и метод расчета переходных режимов всех составных частей пропульсивного комплекса электрохода на маневрах. Найдены безразмерные параметры комплекса. Они определяют основные показатели качества маневрирования. Адекватность модели и метода расчета подтверждены сравнением результатов математического моделирования с натурными экспериментами. Научная новизна. Метод расчета позволяет рассчитывать динамические режимы работы всех составных частей комплекса. Появляется возможность проектирования гребных электроэнергетических установок по конечному результату – по показателям качества маневрирования судна. Практическое значение. Метод расчета позволяет проводить исследования поведения пропульсивных комплексов на маневрах и отыскивать пути повышения маневренности электроходов. uk_UA
dc.description.abstract Метою роботи є розробка метода розрахунку перехідних режимів гребних електроенергетичних установок у складі суднових пропульсивних комплексів. Методика. На маневрах тривалості перехідних режимів в електроенергетичній установці сумірні з перехідними режимами роботи судна. Тому аналіз маневрених режимів її роботи слід проводити в єдності з усіма складовими частинами суднового пропульсивного комплексу. Результати. Розроблені уточнена математична модель і метод розрахунку перехідних режимів всіх складових частин пропульсивного комплексу електрохода на маневрах. Знайдено безрозмірні параметри комплексу. Вони визначають основні показники якості маневрування. Адекватність моделі і методу розрахунку підтверджено порівнянням результатів математичного моделювання з натурними експериментами. Наукова новизна. Метод розрахунку дозволяє розраховувати динамічні режими роботи всіх складових частин пропульсивного комплексу. З'являється можливість проектування гребних електроенергетичних установок по кінцевому результату – за показниками якості маневрування судна. Практичне значення. Метод розрахунку дозволяє проводити всебічні дослідження пропульсивних комплексів на маневрах і знаходити можливості підвищення маневреності електроходів. Б uk_UA
dc.description.abstract The purpose of the work is to develop the method for calculating the transient modes of electric ships’ propelling electric plants during maneuver. This will allow us to evaluate and improve the maneuverability of vessels with electric motion. Methodology. The solution to the problems is proposed to be carried out on the basis of mathematical modeling of maneuvering modes. The duration of transient modes in an electric power plant at electric ships’ maneuvers is commensurable with the transient operation modes of the vessel itself. Therefore, the analysis of the electric power plants’ maneuvering modes should be made in unity with all the components of the ship’s propulsion complex. Results. A specified mathematical model of transient regimes of electric ship’s propulsion complex, including thermal motors, synchronous generators, electric power converters, propulsion motors, propellers, rudder, ship’s hull is developed. The model is universal. It covers the vast majority of modern and promising electric ships with a traditional type of propulsors. It allows calculating the current values of the basic mode indicators and assessing the quality indicators of maneuvering. The model is made in relative units. Dimensionless parameters of the complex are obtained. These parameters influence the main indicators of the quality of maneuvering. The adequacy of the suggested specified mathematical model and the developed computation method based on it were confirmed. To do this, the results of mathematical modeling for a real electric ship were compared with the data obtained in the course of field experiments conducted by other researchers. Originality. The mathematical description of a generator unit, as an integral part of an indivisible ship’s propulsion complex, makes it possible to calculate the dynamic operation modes of electric power sources during electric vessels’ maneuvering. There is an opportunity to design the electric ships’ propulsion power plant according to the final result – according to the indicators characterizing the vessel and its maneuvering properties. The use of a system of dimensionless units provides a generality to the results obtained. Electric ships with equal values of dimensionless parameters will have correspondingly the same values (in relative units) of maneuvering quality indicators. Practical value. The developed mathematical model and the research method constructed on its basis allow calculating the current values of the basic regime parameters of all the components of the ship’s propulsion complex. A mathematical apparatus for estimating the main indicators of the quality of electric ships’ maneuvering is proposed. There is an opportunity to improve the electric ships’ maneuvering characteristics by optimizing the operation of propulsion motors. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут технічних проблем магнетизму НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Електротехніка і електромеханіка
dc.subject Електротехнічні комплекси та системи. Силова електроніка uk_UA
dc.title Метод расчета переходных режимов гребных электроэнергетических установок электроходов uk_UA
dc.title.alternative A calculation method of transient modes of electric ships’ propelling electric plants uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 629.12-8:629.12.037


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис