Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Анализ теплового состояния тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами для шахтного электровоза

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Матющенко, А.В.
dc.date.accessioned 2019-02-13T20:23:15Z
dc.date.available 2019-02-13T20:23:15Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Анализ теплового состояния тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами для шахтного электровоза / А.В. Матющенко // Електротехніка і електромеханіка. — 2016. — № 6. — С. 15-18. — Бібліогр.: 7 назв. — рос. uk_UA
dc.identifier.issn 2074-272X
dc.identifier.other DOI: https://doi.org/10.20998/2074-272X.2016.6.03
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/147270
dc.description.abstract Выполнен поверочный тепловой расчет тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами посредством конечно-элементной цепно-полевой математической модели на платформе JMAG-Designer в трехмерной постановке задачи. Получено распределение температуры и графики нагрева деталей двигателя. Проведен сравнительный анализ расчетных и экспериментальных данных теплового состояния двигателя в часовом и длительном режимах работы. uk_UA
dc.description.abstract Виконано перевірочний теплової розрахунок тягового вентильного двигуна з постійними магнітами за допомогою кінцево-елементної коло-польової математичної моделі на платформі JMAG-Designer в тривимірній постановці задачі. Отримано розподіл температури і графіки нагріву деталей двигуна. Проведено порівняльний аналіз розрахункових і експериментальних даних теплового стану двигуна в часовому і тривалому режимах роботи. uk_UA
dc.description.abstract Purpose. The study was conducted to analyze thermal state of the traction permanent magnet synchronous motor for mine electric battery locomotive when operating in continuous and short-time duty modes. These operating modes are selected for study, as they are typical for mine electric locomotives. Methodology. Thermal calculation was performed by means of FEM in three-dimensional formulation of problem using JmagDesigner. Results. The modeling results of thermal state of the PMSM in continuous and short-time duty operation modes showed good agreement with experimental results. The results showed that the temperature of PM is higher than temperature of the stator winding in continuous operation mode. It was found that PM temperature might reach excessive values because of the high presence of eddy current losses in neodymium PM. Therefore, special attention in the design and testing of PMSM should be paid to the temperature of PM in various operation modes. Practical value. It was recommended to use high temperature permanent magnets in traction PMSM to avoid demagnetization of PM and performance degradation. uk_UA
dc.language.iso ru uk_UA
dc.publisher Інститут технічних проблем магнетизму НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Електротехніка і електромеханіка
dc.subject Електричні машини та апарати uk_UA
dc.title Анализ теплового состояния тягового вентильного двигателя с постоянными магнитами для шахтного электровоза uk_UA
dc.title.alternative Analysis of thermal state of traction brushless permanent magnet motor for mine electric locomotive uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 621.313.13


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис