Наукова електронна бібліотека
періодичних видань НАН України

Гімназії українських міст у період модернізації Російської імперії (кінець ХІХ — початок ХХ ст.)

Репозиторій DSpace/Manakin

Показати простий запис статті

dc.contributor.author Милько, В.І.
dc.date.accessioned 2017-10-08T17:42:45Z
dc.date.available 2017-10-08T17:42:45Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Гімназії українських міст у період модернізації Російської імперії (кінець ХІХ — початок ХХ ст.) / В.І. Милько // Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.: Зб. наук. пр. — 2017. — Вип. 26. — С. 195-209. — Бібліогр.: 28 назв. — укр. uk_UA
dc.identifier.issn 2307-5791
dc.identifier.uri http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/124863
dc.description.abstract Завершення статті. Початок див.: Проблеми історії України ХІХ — початку ХХ ст. — К., 2015. — Вип. 24. — С. 175–195; Там само. — 2016. — Вип. 25. — С. 222–240. uk_UA
dc.description.abstract Проаналізовано нормативно-правову базу, яка регулювала процес створення та розвитку гімназій у Російській імперії в пореформений період. Основну увагу акцентовано на аналізі специфіки управління середніми навчальними закладами, які діяли в українських містах. Розкрито вплив на цей процес міністерського чиновництва, земств, місцевих громад. Доведено наявність регіональної специфіки в розвитку гімназій: більша активність цього процесу в промислових районах Півдня України; переповнення тих закладів, які розташовувалися в губернських центрах (насамперед, Києві, Одесі, Харкові); боротьба із польським католицьким впливом на Правобережжі; вагома роль земств на Лівобережжі та Слобожанщині; активна меценатська допомога почесних попечителів у аграрних районах тощо. Посилення ролі міністерства в нагляді та контролі у 1870–1880-х рр. поєднувалося із нездатністю та небажанням відомства в повній мірі задовольнити запити населення. Відтак, наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст. однією із головних проблем освітнього характеру для кожного повітового міста було відкриття власної гімназії. За її наявності — необхідність у реконструкції, ремонті або побудові нового приміщення, зважаючи на зростання кількості учнів. Найбільша активізація розвитку мережі гімназій в українських містах припала на другу половину 1870-х — 1880-ті рр., а також десятиліття напередодні Першої світової війни. Аналіз соціальної структури вихованців засвідчив поступове скорочення кількості дітей дворян, чиновників та духовенства, збільшення — міщан, купців і селян. uk_UA
dc.description.abstract The legal framework which had regulated the process of creation and development of gymnasium in the Russian Empire in the post-reform period was analysed. The basic attention was accented on the analysis of the specifics of the management in secondary educational institutions that operated in the Ukrainian cities. The influence on this process by the ministerial officials, zemstvos, local communities was revealed. It was proved the presence of regional specificity in the development of gymnasium: a lot of activity of this process in industrial areas of the South Ukraine; the overflow of establishments, which were located in provincial centers (especially in Kyiv, Odessa, Kharkiv); the struggle with the Polish Catholic influence on the Right Bank; the significant role of zemstvos on the Left Bank and Slobozhanshchyna; the active patronage of the honorary trustees in the agricultural areas etc. The strengthening of the Ministries’ role in supervision and control in 1870–1880-ies combined with the inability of the department to fully satisfy the requests of the population. Consequently, in the late XIX — early XX century, opening a private gymnasium was one of the main problems of educational character for each of the county-level cities. If there was the gymnasium — the main problem was the reconstruction, the repair, or the construction a new building, considering the increase in the number of students. The greatest activation of the gymnasiums’ development in the Ukrainian cities was in the second half of the 1870s — 1880s and decades before the First World War. The analysis of the social structure of children shows a gradual reduction in the children’s amount of the nobles, the officials and the clergy and the increase in the number of the burghers, the merchants and the peasants. uk_UA
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Інститут історії України НАН України uk_UA
dc.relation.ispartof Проблеми історії України ХІХ – початку ХХ ст.
dc.subject Історія культури, науки та освіти uk_UA
dc.title Гімназії українських міст у період модернізації Російської імперії (кінець ХІХ — початок ХХ ст.) uk_UA
dc.title.alternative Gymnasium of Ukrainian cities during the modernization of the Russian Empire (late XIX — early XX centuries) uk_UA
dc.type Article uk_UA
dc.status published earlier uk_UA
dc.identifier.udc 94(47)08: 37.014+371.1


Файли у цій статті

Ця стаття з'являється у наступних колекціях

Показати простий запис статті

Пошук


Розширений пошук

Перегляд

Мій обліковий запис