У статті здійснене комплексне дослідження символічної
ролі меду у весільній обрядовості українців. Розкрито його
основні семантичні конотації — медіативні, ініціаційні,
апотропеїчні властивості, а також вітальну, еротико-
фертильну та магічно-примножувальну символіку, обрядове призначення як жертвенного продукту. Семантичне
поле весільного ритуалу включає у свою площину активне
функціонування меду як важливого еротико-сексуального
маркеру, що виявляється на усіх етапах українського весілля (заручини, коровайницьке дійство, вінкоплетини, підготовка до шлюбного благословення молодих, зустріч молодят як повінчаної пари, весільна гостина у молодої, обряд
комори і перезва, покривання молодої).
The article has presented some results of a research-work on
symbolic role of honey in the context of the Ukrainians’ wedding
ritualism and exposed main semantic connotations of the
mentioned product, viz., its mediative, introductive, apothropaic,
vitalizing, erotizing, fertilizing and magical procreative functions
as well as its ritual meanings of sacrificial donation. The
semantic sphere of wedding ritual has included quite active
function of honey being distinct erotic-sexual marker, which
could be discernable on a various stages of wedding – i.e. in
engagement, korovay-loaves acting, weaving of wreathes or
vinkopletiny, preparation of marriage temple ceremony, greeting
of bride and bridegroom by parents, party at the bride’s
home, komora rite and perezva, zavivannja of young lady.
В статье комплексно исследуется символическая роль
меда в контексте родильной обрядности украинцев. Раскрываются его главные семантические коннотации —
медиативные, инициационные, апотропеические свойства, витальная, эротико-фертильная, прокреативная
символика, а также обрядовое предназначение как жертвенного продукта. Семантическое поле свадебного ритуала включает в себя активное функционирование меда
как важного эротико-сексуального маркера, который
проявляется на всех этапах украинской свадьбы (помолвка, коровайницкое действо, плетение венцов, подготовка к церковному браку, встреча обвенчанной пары,
свадебное угощение в доме молодой, обряд коморы и
перезва, покрывание молодой).