В настоящее время Индия становится все более популярной туристской дестинацией и считается вторым быстрорастущим рынком туризма в мире. В данной статье рассмотрена статистика развития туризма Индии с 1997г., отмечены преимущества данного туристского региона. Автор изучает тенденции изменения числа иностранных прибытий и причины, их вызвавшие. В статье проанализировано соотношение туристских прибытий по видам транспорта и аэропортам, а также число внутренних туристов. Проведен анализ наиболее популярных видов туризма в отдельных штатах страны. Рассмотрена политика Министерства туризма Индии и выделены перспективы развития. Сделаны выводы.
Сьогодні Індія стає все більш популярною туристською дестинацією і вважається другим швидкозростаючим ринком туризму в світі. У даній статті розглянута статистика розвитку туризму Індії з 1997р., зазначені переваги даного туристського регіону. Автор розглядає тенденції зміни кількості іноземних прибуттів і причини, що їх викликали. У статті проаналізовано співвідношення туристських прибуттів за видами транспорту і аеропортам, а також кількість внутрішніх туристів. Проведено аналіз найбільш популярних видів туризму в окремих штатах країни. Розглянуто політику Міністерства туризму Індії та виділені перспективи розвитку. Зроблено висновки.
Nowaday India is becoming more and more popular tourist destination. It is the second fastest growing tourism market in the world. Tourism is one of the most profitable industries in the country. The works on development of tourism in India have been written by both the Indian and foreign authors. However, the research of the tourism industry is spending in more detail by the Ministry of Tourism of India. This article describes the statistics of foreign and domestic tourism development in India since 1997, marked advantages of this tourist destination. The author examines trends in the number of foreign arrivals. Considerable attention is given to the reasons that caused them, especially the state politics in the tourism industry. The article analyzes the ratio of tourist arrivals by type of transport and airports, that are leading in foreign arrivals. It is noted the 10 countries-donors, whose residents travel to India. The author also pays attention to the change in the number of domestic tourists due to the income levels are increase. It analyzes the most popular types of tourism in the most visited by foreign tourists states in the country. Particular attention is given to politics of the Ministry of Tourism of India. Highlights the main aspects of the five-years plan of the development of the sphere in 2011 - 2016, as well as the further development of the brand "Incredible India". In conclusion are disclosed prospects of the industry in the country. Illations were made. This article is going to be interesting for the specialists of international tourism.